לתרומות לחץ כאן

"כל המתאבל עליו – מתאבל עמו" כשקרובו כבר נפטר

שאלה:

האם הלכה זו נאמרה רק בפניו או גם שלא בפניו? אמי ע"ה נפטרה לפני הרבה שנים בגיל צעיר, האם היה עלינו איזה שהוא חיוב אבלות בפטירת הוריה – סבי וסבתי? (נפטרו אחריה) כמו"כ הדודים והדודות – אחיה ואחיותיה של אימי – האם יהיה עלינו דין זה לאחר אריכות ימיהם ושנותיהם? או שזה כבר לא נוגע?

תשובה:

לא. הכלל הוא שרק כאשר אחד משבעת הקרובים אבל, משתתפים איתו באבלותו. עיקר טעם מנהג זה הוא משום כבוד האבלים, ראה פני ברוך סי' ט עמ' קז הערה לא,לג.

הערה לא: בפ"ת כ' עי' בשו"ת אדני פז שכתב במי שמת לו קרוב מפסולי עדות במקום אחר, ויש לו מתאבלין פה שאין יודעים מזה עדיין שאין צריך לשנות בגדיו כפי המנהג בשבת ראשונה. כיוון שעיקר מנהג זה הוא משום כבוד המתאבלים, וכן משמע ברמ"א דכתב משום כבוד המתאבלים עמו, א"כ הכא דאינם מתאבלים פשיטא דפטור, ואפי' איסור יש לו משום כבוד שבת. ולי נראה דמ"ש רמ"א ומ"מ נהגו מיירי אפי' באין כאן קרובים המתאבלים וכן מבו' בד"מ א"כ ריך לשנות בגדיו עכ"ל.

הערה לג: [מת בתוך הרגל נוהג אבילות עד אחר הרגל] פ"ת שצ"ט סק"ד בשם שו"ת שיבת ציון סי' נ"ט. וכתב שם הטעם מכיוון דאבילות זו הוא משום כבוד האבלים. אם כן גם אחר הרגל שהאבל נוהג שבעה, עדיין כבודו במקומו שהקרובים יתאבלו עמו כפי המנהג.

 

 

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל