לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תביעת נזק ממוני – האם כדאי לתבוע

שאלה:

שלום הרב,
התעוררתי בבוקר וראיתי שמישהו נכנס לי בתוך האוטו ויצר נזק של כמה מאות שקלים. המחשבה שעלתה לי שברוך השם המירו לי משמיים אולי נזק בגוף לנזק ברכוש. אם באמת כך, האם בכל מקרה מותר לי לתבוע את המזיק? כי אם נניח שהנזק ישולם אז הייסורים כאילו ולא היו ושוב אצטרך להתייסר במשהו חדש חלילה וחס?
בברכה

תשובה:

שלום וברכה,

משמים מביאים לאדם צער, שיינזק ויצטרך לתבוע ולתקן. אבל לא נגזר עליו שיפסיד את תשלום הנזק. התורה נתנה אפשרות לתבוע את המזיק, והתורה חייבה את המזיק, ולכן קיום מצוות התורה לא ממעט מגזרת שמים. ואדרבה אם לא תובע מחמיר עליו את מה שלא נגזר עליו. ולכן בהחלט ניתן לתבוע את המזיק וזה לא יביא אסון אחר.

בהצלחה.

מקורות:

אני אצטט לך את דברי החזו"א (אמונה ובטחון פרק ג אות יד)

"ואמנם אומן של בני מתא דמצי לעכב משום פסקת לחיותאי, אינו על צד המציאות, אלא על צד חיוב ההשתדלות, שכל מזונותיו של אדם קצובין לו מר"ה ועד יוה"כ, ולא יחסר לו, אם יהי' כאן אומן של מתא אחרינא, ולא יותיר לו אם לא יהיה, רק אם מצי לעכב נכנס זה בחוב השתדלות מצדו, וחוב הרחקת הנזק מצד רעהו, ואי לא מצי מעכב, אין בו חיוב השתדלות, ואין על חבירו משום מזיק, אבל המטריף לחם חקו של כל יציר בטח יתן לו די מחסורו"

ובשו"ת מנחת יצחק (חלק ד סימן עה) תמה עליו שלפי דבריו נמצא שאין רשות לוותר לשני על הנזק שעשו לו, כיון שמחובת ההשתדלות לעמוד על זכותו כדי לקלב את חלקו. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל