לתרומות לחץ כאן

לימוד תורה כאומנות – האם זו הדרך הנכונה?

שאלה:

שואל כדי לדעת. לא להתריס חלילה.
אף פעם במהלך הדורות לא היה נהוג שכולם. ולא רק יחידים. לומדים תורה כאומנותם. 24/7. כמובן שזה חשוב וזה יסוד חיינו. אך כידוע צריך תורה שיש עימה מלאכה. והעיקר לעשות תורתו עיקר ומלאכתו ארעי. ולאו דווקא מבחינה כמותית אלא איכותית.
הדבר הזה שכולם נכנסים למסגרת של לימוד תורה כאומנותם. זה דבר חדש של 150 שנה ולא יכול להתאים לכולם. אז מדוע ממשיכים בזה? (דרך אגב יש תהליך מטורף שאנשים יוצאים מהישיבות. וממש לא בטריקת דלת. אלא כדי לפתח עוד צדדים אלוקיים שנמצאים בהם ורוצים לפרוץ. אני חושב שזה תהליך שוודאי יקרה.) מעניינת אותי דעתך הכנה. תודה וכל טוב.

תשובה:

שלום וברכה

יש בשאלתך שתי נקודות שיש לעיין בהן: האחת, מדוע אנשים משקיעים את כל יומם בתורה, מה שבעבר היה הנהגה ליחידים. שתים, מדוע החינוך הכללי מכוון ללימוד כזה, מה שאינו מתאים לכולם.

בנוגע לנקודה הראשונה, ראשית בעבר זה פשוט לא התאפשר… חשוב לדעת שכאשר היינו בגלות נשים לא עבדו, יהודים היו מוגבלים מאוד בעניני פרנסה, רוב הדברים היה אסור להם לעסוק בהם, העוני היה גדול, ובכלל לא היתה אפשרות קיומית להשקיע את החיים בלימוד תורה, יתכן שאם זה היה מתאפשר, אנשים רבים היו שמחים לעסוק כל היום בעיקר ולא בטפל [כבר אתייחס למקורות בחז"ל]. בזמנינו ב"ה יש עבודה לנשים, גם גברים עובדים מן הצד ויכולים עדיין להחזיק בתים בצורה פה, אמנם בזהירות ולא בפזרנות, אבל מתפרנסים קונים דירות מחתנים ילדים וכו'. ואנא, אל תאמין לשונאי ישראל שמנסים להפוך את הציבור החרדי לעם של קבצנים, כי זה לא נכון… אין טעם גם להאריך בזה רק להכיר מקרוב [אינני אומר שאין עניים, כל חברה מורכבת מכאלו וכאלו, ונכון שיש גם ויתור ברמת החיים וכו', אבל מתפרנסים באופן שמאפשר חיים עם שפע מספק סיפוק ושמחה, ומי אמר שחייבים לרדוף אחר כל הנאות העולם הזה בלי לוותר על כלום…]. כאשר אנשים לא יכולים להמשיך מסיבה כלכלית או שקשה להם עצם הלימוד, הרירוב הציבור החרדי עובד ולא לומד [שוב שקר שמנסים להנחיל לנו כביכול כולם לומדים].

בנוגע לשאלה מדברי חז"ל, ראשית יש לחדד, כאשר חז"ל אמרו עשה תורתך קבע חד משמעי הכוונה שרוב היום לומדים ורק מיעוטו עובדים. מציאות כזו שבה אדם עובד 8-9 שעות ביום ומגיע עייף לשיעור דף היומי או אפילו חברותא של שעתיים, אינה בכלל זה. שוב כל אחד לפי מה שמתאפשר לו, אבל אי אפשר לומר שזו הדרך האידיאלית על פי חז"ל ותמוה מי שמקדיש זמנו ללימוד. לכן מציאות החיים היום כמעט ואינה מאפשרת חיים כאלו.

גם הרמב"ם שכתב תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, כבר כתב שם הכסף משנה שזה היה בזמנו, אבל בזמנינו [בזמן הכסף משנה בעל השולחן ערוך לפני 500 שנה!] עת לעשות לה' הפרו תורתך, ואין דרך להיות תלמיד חכם בלי להיות שקוע לגמרי בלימוד.

בנוגע למה שכתבת שהיום חינוך הבנים מכוון כביכול כולם ללימוד וזה לא מתאים, זו אכן בעיה שמתמודדים איתה, מצד אחד אתה רוצה להנחיל לכלל התלמידים שרובם מתאימים, חינוך לחיי תורה ברמה גבוהה, ואם תציג שזבעצם זו לא דרך לכולם תפסיד הרבה מאוד בדרך, ומצד שני יש כאלו שלא מתאימים, ועל התפר של הקונפליקט הזה אכן גורמי החינוך עובדים, לייצר מסגרות מתאימות, להכניס עובדים רגישים שיזהו מה הולך ומי מתאים ובהתאם לכך לפעול, אבל זו אכן שאלה ומתח שמערכת החינוך נדרשת אליו בכל עת ומתאימה את עצמה.

אגב השארתי את הכותרת שלך למרות שהיא שגויה ומוטה ומושפעת מהתקשורת, אין לימוד תורה כאומנות, מילגת כולל של 1500 ש"ח היא סתם מילגה שמעודדת ללמוד לא ממנה מתפרנסים והיא אינה אומנות, הפרנסה היא באמצעות עבודת האשה ועבודות הגבר מן הצד, וכשלא מסתדרים יוצאים לעבודה. ולגבי קיצבת המדינה בכמה מאות שקלים לחודש אני תמיד אומר, שאני מוכן להחליף, אני רוצה לשלם שכר לימוד לילדים במוסדות החינוך חובה כמו אדם חילוני במדינה, ושלא יתנו כסף לכוללים… שכר לימוד ממוצע במשפחה חרדית 3000 ש"ח לחודש! זו סתם אפליה.

שנזכה לכל הטוב!

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל