לתרומות לחץ כאן

כסף שנמצא בדירה שכורה

שאלה:

שלום ותודה רבה על האתר הנפלא
דירה שהושכרה והשוכר עזב לפני שלושה חודשים ובינתים הדירה לא הושכרה וכעת בא הבע"ב עם אשתו לקחת חלק מהרהיטים ששיך להם והנה הם מצאו מוסתר ברהיט מטבח 3400 דולר ועוד 250 דולר מפוזרים בארון מטבח והם התקשרו לשוכר האחרון והוא אמר שהוא לא זוכר כלל שהוא שכח כסף אבל הוא באמת היה מניח את כספו במטבח אך לא מצליח לזכור כלל שהוא שכח משהו כעת השאלה למי שייך הכסף? יש לציין:א) שהשוכר היה מזמין אליו המון אורחים בתקופת שכירותו כי הוא היה גרוש וחי לבד
ב) ושהוא בריא לחלוטין כך שא"א לומר שהוא סנילי במקצאת וכדומה
ג) אך חשוב להדגיש שהוא אדם בעל אמצעים אך לא ידוע לנו באיזה קנה מידה
תודה רבה ותזכו למצוות

תשובה:

שלום וברכה,

 

מציאה שנמצאה בבית שכור, תולים ששייך לשוכר האחרון, מאחר והשוכרים לפניו ניקו את הבית והוציאה את חפציהם. ולכן במקרה זה תולים ששייך לשוכר, והאורחים שהיו בבית לקחו את החפצים שלהם (מלבד אם נמצא במקום מוסתר), ומאחר ולפי הלכה תולים שהמעות של האחרון, יש להודיעו שלפי הלכה המעות שייכים לו. אם גם אחרי שיודיעו לו את ההלכה יסרב לקבל, אין חובה להשיב לו.

 

בהצלחה.

 

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן רס סעיף ג ובנו"כ ובנתיבות שם ס"ק ז, שם מבואר שבבית ששכור תולים ששייך לאחרון.

דברי השו"ע: "בד"א שמחציו ולפנים של בעל הבית כשהוא טוען שהוא שלו או שהיה יורש שאנו טוענין לו שמא של אביו היה אבל אם הודה שהם מציאה הרי היא של מוצאה לפיכך אם היה משכיר לאחרי' הרי הם של שוכר אחרון ואם השכירו לג' עכו"ם כאחת הרי עשאו פונדק וכל הנמצא בו אפי' בתוך הבית הרי הוא של מוצאו מפני שאין אחד יכול לטעון שהם שלו או שהוא טמון שהרי עשאו פונדק"

ולכן גם אם אינו תובע יש להודיעו לו שההלכה מזכה אותו במעות, וזה חלק ממצוות השבת אבדה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל