לתרומות לחץ כאן

אבקת חלבון – אבקת חלב נכרי

שאלה:

האם מותר לצרוך אבקת חלבון שכשרותה אבקת חלב נכרי או שיש להחמיר בה יותר משאר מוצרי החלב בעלי אותה כשרות כגון ממתק שוקולד

תשובה:

ראשית כן, אבקת חלב נכרי יש להחמיר בה, יש שהקלו בשעת הצורך ושעת הדחק, ב"ה זה לא המצב היום יש חלב ישראל ברווח, כל הנושא בדרך כלל הוא איזה שוקולד יותר משובח וכדומה… שנית אין כשרות מהודרת לאבקת חלב נכרי ואין לאכוכל שום מוצר מתועש בלי כשרות מהודרת. הגיע הזמן שנתחיל לאכול מאכלים בכשרויות מהודרות, יש היום שפע למה לא???

מקורות:

הרב פרנק (הר צבי יו”ד קג) פסק, שמותר לכתחילה לאכול אבקת חלב נכרי. בטעם הדבר הוא כתב, שכאשר גזרו חכמים שיהודי צריך לראות את החליבה, זה דווקא בחלב ממש או בגבינה כפי שראינו לעיל, אבל על אבקת חלב, לא גזרו, ומשום כך מותר לאוכלה גם אם אין יהודי שמפקח על התהליך (בתנאי, כמובן, שאין דברים טמאים באבקה, וע”ע בציץ אליעזר טז, כה).

אמנם החזון איש (יו”ד מא) חלק על שיטת הרב פרנק, וסובר שדינה של אבקת החלב כמו חלב גויים ממש, שאסור באכילה. הרב מרדכי אליהו (מאמר מרדכי א, יו”ד סי‘ ד) פסק, שאסור לאכול אבקת חלב נכרי. הוא טען, שמכיוון שלפני שייצרו את אבקת החלב היא הייתה חלב ממש, אין זה משנה שאחר כך לקחו את החלב ושינו את צורתו לאבקה. מכיוון שהחלב נאסר בשעה שהיה חלב, האיסור לא פקע בעקבות שינוי הצורה, ולכן אסור. וכן כתב להחמיר בילקוט יוסף (שבת סי‘ שח, י).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. התשובה אינה מדוייקת. בממתקים וכדו' יש בשפע חלב ישראל, אבל באבקות חלבון ידוע שתוצרת הארץ אינה איכותית כמו בחו"ל. ולכן יש ענין לקנות מחו"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל