לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שירה בפני נשים וגברים היושבים מעורב

שאלה:

שלום
אם הרב יכול בבקשה לפרט על איסור שירה של זמר בפני נשים וגברים במעורב ושלא במעורב על איזה איסורים עובר כגון איסור ערוה, שירת נשים החטאת הרבים ועוד?
מי עובר מלבד הזמר? המשתתפים נגנים מארגנים?
ואם הוא עושה זאת באופן קבוע האם נקרא מומר לדבר אחד?
וכאשר אומר קטעי תפילה או פסוקים מול קהל חילוני ונשים חשופות טפח ויותר האם יש איסור נוסף?
תודה מראש על המאמץ

תשובה:

שלום וברכה

מבין ריסי עיניך ניכר שאינך צריך לי ולדכוותי… צדקת במה שאמרת שאדם ששר בפני גברים ונשים יחד במעורב נוהג בפריצות, וגורם לקלות ראש, הסתכלויות אסורות ומחטיא את הרבים, כל העוסקים במלאכה זו שותפים לדבר העבירה. אין לארגן לנגן ולהשתתף בכזה אירוע. נכון הדבר שלומר פסוקים לפני טפח מגולה יש בכך איסור.

ומכל מקום חלילה לומר שאדם זה נחשב מומר, הרי הוא משכנע את עצמו שאינו גורם לכלום וכו', ובעצם לא נעשה איסור על ידו, אני בטוח שהוא גם שוגג וחושב שזו חומרא או איזה הידור להמנע מכך ואינו איסור ממש. יש להוכיח אותו וללמד אותו, ואם אינו משתכנע, יש לשכנע אותו ללכת יחד לרב שמקובל עליו ולשאול אותו אם זה בסדר…

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

23 תגובות

  1. לא אמרתי רב שיתיר, אלא רב שמקובל עליו וכך הוא ישתכנע ללכת בדרך טובה וצנועה יותר, ממך הוא כנראה לא משכנע מספיק… והעיקר לזכור שלשכנע אפשר רק באהבה ובשמחה ומתוך קירבה…

  2. מחילה מכבוד הרב. כפי שאתה מבין הדיון כאן מעשי ביותר. מה קורה כאשר הוא איננו מוכן לשמוע ? או שהוא אומר יש לי רב שהתיר לי ולא מוכן לומר את שמו?

  3. מחילה שוב, לא זאת כוונתי . אלא רציתי פשוט שתהיה הבנה כללית לכולם שאין כזה היתר ואין כזה רב שיכול להתיר ענין זה ,אתה מבין כבוד הרב מה זה אומר שאדם אומר שיש לו מי שמתיר איסורים חמורים כאלה, הוא פותר את עצמו מכל השאלות והתוכחות ומרגיש רגוע וממשיך הלאה באותם מעשים עם חותמת הכל כשר. וכאשר האתר החשוב שלכם קובע זאת הלכתית וחד משמעית. אולי כל הנוגעים בדבר וגם כל יהודי שמתעניין יראו את האמת ויחול שינוי בס"ד. חשוב לפרסם את הענין כי הרבה מהדור הצעיר וגם מהדור היותר ותיק מתרכזים ביופי ובהנאה שיש מאותם יצירות יפות באמת , והחלק ההלכתי שבדיון זה לא בסדר היום. ומדוע לא נקבל אותם בדרך הכשרה וההלכתית ושלום על ישראל?
    תודה רבה לכם.

  4. א.האם הרב יכול להסביר מה ההבדל בין מומר לפסול המשמעות ההלכתית?
    ב.ראיתי שעובר עבירה לתיאבון נחשב פסול אם כן זמר המופיע במעורהב במזיד נחשב פסול נכון?
    ג.ראיתי שיטות שאם הוא עושה זאת למטרת ממון{ וידוע שרוב הכסף מגיע מההופעות האלה} נחשב למומר. האם זמר שיודע שאם יפסיק לשיר במעורב {והדבר בנקל יכול להיעשות והוא רק צריך להחליט} ממונו יפגע משמעותית לכן הוא ממשיך לעבור על האיסור יהיה מומר{כי יש בזה צד להכעיס כי בנקל יכול להפסיק את האיסור}?

  5. רש"י
    “הכי גרסינן: מומר אוכל נבילות לתיאבון דברי הכל פסול – דכיון דמשום ממון קעביד, דהא שכיחא בזול טפי מדהיתירא, הוה ליה כרשע דחמס ופסול לעדות.”
    מבקש את התייחסות הרב לענין בבקשה.אם הוא רוצה כמובן.

  6. זה פרט בדיני המומר מתי הוא פסול לעדות למרות שאינו מומר לכל התורה, כאן לא מדובר באיסור המגדיר אדם כמומר, הוא מכשיל אנשים בחשש איסור, הוא מזמן להם הזדמנויות לחטוא, אבל המעשה הספציפי שלו אינו איסור שניתן למוצאו בתרי"ג מצוות.

  7. מחילה.אבל אינני רוצה לעייף אותך אבל אם תקרא מהתחלת הדברים.מי שענה לשאלה הראשונה כתב על כמה איסורים.חבל על הזמן של שנינו .כבר יצא פסק הלכה של גדולי ישראל על האיסורים הנ"ל ורק רציתי להבין ויצאתי מבולבל.מחילה.

  8. אני עניתי לשואל הראשון, אבל שים לב שכל האיסורים שם אין איסור מוגדר וברור, זו הכשלה, ולכן כתבתי גם שם שאינו מומר חלילה.

  9. אם זו הכשלה.אז יש כאן בפני עיור?מחטיא את הרבים זה לא איסור ברור?לשיר מול פריצות זה לא איסור ברור? חילול ה' זה לא איסור ברור? להסתכל בנשים זה לא איסור כשיודע שיהיו שם נשים לא צנועות? ביטול תורה וקלות ראש? כל זה נקי ממנו?
    מכל זה אין עבירה אחת או מצוה אחת שהוא בועט בה שיהיה פסול לעדות? לא מומר לא דיברתי על מומר. שנדון אותו לכף זכות שאינו עושה להכעיס.אבל פסול לעדות כדברי חז"ל?

  10. הסברתי שזו הכשלה כעין גרמא, תיאורטית יכול אדם לשבת ולעצום עיניו ולא לראות מה מתרחש סביבו, למעשה זה לא יקרה, אבל להגדיר אדם כמומר בעיניך זה קל בעיני פחות.

  11. א.בסדר נקרא רשע .מה המשמעות בקריאתו רשע שהוא צריך להפנים על מנת שיתעורר לחזור בתשובה?
    ב.תסביר לי בבקשה אם יש הבדל בין פסול לעדות למומר או שזה אותו דבר?

  12. משמעות רשע לענין פסול עדות ופסולו לשמש כש"ץ. אני לא יודע לקבוע שהוא כזה, אף שלשמש שליח ציבור ודאי אינו ראוי בשום אופן.
    רשע אינו מומר, מומר דינו לכמה דברים כגוי, רשע זה אדם שאינו נאמן ואינו שליח טוב לשולחיו. למשל, אדם שמשחק בקוביא, הוא ודאי לא מומר… אבל הוא פסול לעדות מחמת היותו אדם פחות.

  13. עוצם עיניו מראות ברע בבא בתרא הגמרא קוראת לאדם שנכנס למקום פרוץ אפילו שיכול לעצום עיניו "רשע"
    מדוע אתה לא בטוח בזה אם הגמרא אומרת כך?
    נשים שבאות במעורב עם גברים המציאות מראה שאינם צנועות?

  14. אתה צודק מאה אחוז, אבל הגמרא שם לא דיברה בהל' עדות, ואני לא בטוח שניתן להקיש מדבר לדבר. קשה לי להאמין שאחד שהלבין פני חברו ברבים נפסל לעדות למשל, למרות שכתוב בגמרא שהוא רשע. יש לשים לב שגם במילה רשע יש הגדרות שונות הלכתיות. שים לב שאתה נתון כנראה בסערת רגשות מהענין ואני מנסה שלא לחטוא בלשוני בהגדרות ההלכתיות שאתה מבקש לחתור אליהן. רשע זה נכון, הנפקא מינה ההלכתית בדבר הנקרא רשע – אינני בטוח. מבחינת היחס לקב"ה ודאי נאמר בגמרא שהוא רשע.

  15. בסדר הרב. אבקש ממך אם תוכל לחשוב מעט אלו דברים היית אומר לחבר טוב שלך כדי לעשות עליו מעט רושם שלפחות אפילו יהרהר בתשובה .מבחינה הלכתית למדנו הרגע שהוא נקרא רשע לה' ללא שום עוררין. לא מומר.
    אך מה אפשר לומר לכל הזמרים האלה .שננסה להתחיל איזה מהלך בתודעה שלהם.תודה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל