לפני עיוור בחשש של גניבת דעת

שאלה:

נשאלתי ע"י תופרת.
שתיקנה בגד חדש, ובסוף הבגד לא מצאה חן בעיני הבעלים והם רוצים להחזיר הבגד כבתחילה כדי שיוכלו להחזירה לחנות.
האם מותר, או הוי מסייע וכו'.
ועניתי שאין בזה משום מסייע, הואיל ובעלת הבגד יכולה לגלות לחנות שהיה תיקון והחזירה לאיתנה, ואין לתופרת ליכנס לחקירות מה בכוונתה לעשות, ומותר לה להחזיר הבגד למצב שהיה בתחילה.
מה דעתכם?

תשובה:

שלום וברכה,

מסתבר שמותר לתופרת לפרום את הבגד. אמנם לא מהטעם הנ"ל, אלא מאחר והקונה היא פגמה את הבגד על ידי ששכרה את התופרת, אין לחשוש שמא תרמה עם הבגד. ראה מקורות בהרחבה.

בהצלחה.

מקורות:

בהלכות גנבת דעת יש איסור לתת לתגר דבר שיוכל לרמאות עם החפץ. וכמו שמצאנו במשנה ב"מ (ס, א) מי שנתערב מים ביינו לא ימכרנו בחנות אלא א"כ הודיעו. ולא [ימכרנו] לתגר אע"פ שהודיעו שאינו אלא לרמות בו. מבואר שיש איסור למכור לתגר את היין שהתערב עם מים שמא ירמה בו ולא יודיע שהיין מזוג. אמנם לפי מה שביאר הסמ"ע (רכח ס"ק כא) שהחשש של רמאות כיון שהוא לא עירבו אלא אחר ערבו יורה היתר לעצמו שלא להודיע שיין זה מזוג. וכתב בספר הממקח והממכר לרב האי גאון (שער מט) שה"ה בכל דבר שיכול לרמות בו אסור למוכרו לתגר.

ולפ"ז נראה שיש להקל באשה שנתנה לתופרת לתפור שנחשב שהיא בעצמה עשתה זאת, ובמקרה שהיא עצמה עשתה זאת אין את האיסור למכור דבר שיוכל לרמאות. 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל