לתרומות לחץ כאן

מה הם תשמישי קדושה ודינם?

ישר כוח על הסבלנות ועל ענית התשובות 1איך אני יודע עם מה תשמיש מצוה או שזה תשמיש קדושה?ס"ת שמכוסה רק עם קופסה האם מעיקר הדין מותר{ס"ת ספרדי}? תודה מראש

תשובה:

לא הבנתי את שאלתך עם הספר תורה, אנסה לתת את הכללים בענין:

תשמיש קדושה הוא כל דבר הנעשה כדי לייפות את הקדושה או לכבדה, כמו ארון קודש, המפה הפרוסה על בימת הקריאה עצי החיים, המעיל או הקופסא, כתר ספר התורה או הפעמונים, רצועות תפילין, הקופסאות פלסטיק שבהם מונחים התפילין, שקית הקטיפה של התפילין [לא של הטלית] כריכות ספרי קודש, נרתיק המזוזה. דברים אלו, ברגע שהשתמש בהם למצוה הרי הם קדושים ואסור להשתמש בהם לחולין.

הדברים שאינם משמשים את הקדושה עצמה אלא את תשמישיה, נקראים תשמיש דתשמיש, כמו ארון ספרים פרוכת ארון הקודש בימת הקריאה המסמרים שמחזיקים מזוזה וכיוצא בזה. מותר להשתמש בהם לחולין אבל לא לבזותם. חובה לגונזם.

תשמישי מצוה אלו הכלים איתם אנחנו מקיימים מצוות, סוכה לולב שופר וכיוצא בזה לאחר קיום המצוה, כשאין בדעתו להשתמש בהם פעם נוספת למצוה. כלים אלו אין חובה לגונזם כמו תשמישי קדושה אבל אסור להשליכם בבזיון לאשפה. המחמיר לגנוז תבוא עליו הברכה.

תשמיש דתשמיש של מצוה, נרתיק של לולב קופסת אתרוג. אין בהם קדושה כלל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ארון ספרים נחשב תשמיש דתשמיש קדושה ולא תשמיש קדושה ממש, כיון שכל הספרים יש להם כריכות, כך מבואר במשנה ברורה בסי' קנד ס"ק ט, ולכן הוא אינו חייב גניזה. אמנם בשו"ת דובב מישרים ח"ג סי' צב כתב שיש לחשוש למיעוט הספרים שאין להם כריכה, ומחמת כן כתב שראוי למכור כדי שהקדושה תחול על הכסף והארון יצא לחולין, נראה שראשית זה אינו מצו כל כך היום, ושנית כיון שהיום הארונות אינם מיועדים בהכרח רק לספרי קודש, זה בגדר לב בית דין מתנה עליהם שלא יוקדשו, לפעמים מניחים שם כלי נוי או מכשירי מוזיקה ועוד. ולככן אין צורך בגניזה רק אל תזרוק ישר לפח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל