לתרומות לחץ כאן

דיבור בבית הכנסת / בין גברא לגברא בקריאת התורה

שאלה:

בימים האחרונים שכבוד בית הכנסת עולה שוב ושוב (ואמרו לי דבר מאד מענין, שהזוהר מדבר בקדושת בית הכנסת בפרשת ויקהל שזו הפרשה האחרונה כמדומני שקראנו לפני שנסגרו בתי הכנסיות), רציתי לשאול אולי שאלת תם, אבל מה בדיוק האיסור ומתי תקף, היינו במצבים המצויים.

בלי להכנס להתר של תלמידי חכמים, בהנחה שמדובר בתפילה ולא בלימוד, האם מותר לדוגמא לשאול חבר מה נשמע ולדבר 2 דקות בבית הכנסת אחרי מעריב?
בזמן שמוכרים עליות בשבת וזה לפעמים לוקח כמה דקות, האם מותר לדבר שיחת חולין עם מי שיושב לידי (ברור שעדיף ללמוד, אני רק שואל אם זה בגדר האיסור), וכו'.

המהרח"ו סיפר על רבו האר"י "…שנזהר בתכלית הזהירות שלא לדבר כלל בבית הכנסת אפילו שלא בשעת התפילה וכמעט שאפילו בדברי מוסר ותוכחות ותשובה לא היה רוצה לדבר כדי שלא ימשך מזה איזה דיבור חול", מובא בקיצור במשנ"ב קנא ס"ק י.

משמע מהנ"ל ששלא בשעת תפילה אין זה איסור ממש אלא מידת חסידות (או אולי קצת חמור מזה אך עדין לא ממש איסור) של האר"י?

תודה ושבוע טוב

תשובה:

שלום וברכה

ככל שלא מדובר בתלמידי חכמים שיש להם היתרים כפי שציינת בגלל שהם ממש נמצאים שם כל הזמן, הטעם היחיד להתיר דיבור קל שאין בו קלות ראש והיסח דעת גדול, הוא רק משום שנעשו על תנאי [זה מועיל בעיקר בחו"ל, ובארץ סמכו על כך רק עד כמה שלא הוקמו לבית כנסת בלבד אלא כבית ועד לחכמים. ראה בענין זה בערוך השלחן סי' קנא סעי' ה. כאמור, בעיקר סומכים כאשר מניעת הדיבור תגרום ביטול תורה, שיצטרך לצאת החוצה, ראה מסגרת השלחן על קיצור שו"ע סי' יג.

בין גברא לגברא באופן עקרוני מותר רק בדברי תורה, ראה משנה ברורה סי' קמו ס"ק ו על פי הב"ח, אלא שבפרי חדש שם נראה שכאשר מאריכים במי שבירך נהגו להקל בזה גם בדבר קל של דברי חול, ובלבד שאין חשש שימשך לתוך הברכות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל