לתרומות לחץ כאן

אמונה והשתדלות – הנהגה נכונה בהתנהלות כלכלית

שאלה:

ראיתי בגמ' במסכת עירובין נד שמבואר שם שאין טעם להשאיר כסף לילדים או לחסוך. וכן זכור לי שבגמ' בגיטין מסופר על ריש לקיש שהצטער שהשאיר אחריו קבא דמוריקא. וכן כתוב שמי שיש לו פת להיום ומשאיר למחר הוא מקטני אמונה.
האם ההתנהלות הנכונה היא לחיות מהיום להיום? כי מקובל שהתנהלות נבונה זה גם לחסוך לילדים וכו', ואיך זה מתיישב עם דברי הגמ'.

תשובה:

שלום וברכה

בכל הנוגע לשאלת האמונה מול השתדלות, הכל תלוי בתנאים ובצרכים, והכלל הוא תמדי שאין סומכין על הנס. כלומר, מה שאמרו שהאמור מה אוכל למחר הרי זה מקטני אמונה יתפרש לפי דברינו בשני אופנים נכונים: 1. לא מדובר על השתדלות מעשית שזה טוב ונצרך אלא על חשש ודאגה, הדאגה היא חוסר אמונה, אתה צריך לעשות השתדלות באופן המקבול, ומעבר לכך לבטוח בה' שיזמין לך פרנסתך בלי לדאוג. 2. בדבר שלפי תנאי החיים אתה לא אמור לדאוג לו כבר היום אין צורך להקדים. אבל בדבר שלפי תנאי החיים אם לא תדאג לו מהיום הוא לא יהיה מזומן לך למחר אלא בדרך נס – הרי כבר אמרו חכמים שאין סומכים על הנס… לכן ודאי יש לדאוג להכנסה קבועה מספקת אבל לא לרדוף אחר ממון, כן לדאוג כבר עכשיו לנישואי הילדים, כי במציאות בת זמנינו זה מצריך משאבים רבים, ואלו לא יהיו מזומנים לך בלי שתדאג לכך אלא בדרך נס.

חודש טוב ושיהיה תמיד רק שפע מתוך נחת ושמחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל