לתרומות לחץ כאן

שיעור כזית או כביצה של המוציא

שאלה:

האם מאכלים מזונות משלימים את שיעור כזית או כביצה של המוציא?
תודה!

תשובה:

שלום וברכה

 

מזונות אינו משלים לכזית להמוציא, כדי לברך המוציא על מזונות צריך לאכול שיעור קביעת סעודה שזה שלושה ארבעה ביצים או כשיעור שאנחנו רגילים לקבוע עליו סעודתם, ראה כל הפרטים בשו"ע בסי' קסח סעי' ו-ז.

מקורות:

שו"ע: "פת הבאה בכיסנין מברך עליו בורא מיני מזונות ולאחריו ברכה אחת מעין שלש ואם אכל ממנו שיעור שאחרים רגילים לקבוע עליו אף על פי שהוא לא שבע ממנו מברך עליו המוציא וברכת המזון ואם מתחלה היה בדעתו לאכול ממנו מעט וברך בורא מיני מזונות ואחר כך אכל שיעור שאחרים קובעים עליו יברך עליו ברכת המזון אף על פי שלא ברך המוציא תחלה ואם אכל שיעור שאחרים אין קובעים עליו אף על פי שהוא קובע עליו אינו מברך אלא בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש דבטלה דעתו אצל כל אדם"

ובמ"ב שם: "והנה לענין עירובי תחומין בסימן שס"ה איתא דשיעור סעודה הוא ג' או ד' ביצים, וכתבו כמה אחרונים דהוא הדין כאן חשיב בזה שיעור קביעת סעודה. אבל כמה אחרונים והגר"א מכללם חולקים, וסבירא להו דאין לברך המוציא וברכת המזון אלא כשיעור סעודה קבוע שהוא של ערב ובקר, וכמו שכתב ב'בית-יוסף' בשם 'שיבולי לקט' וכן מצאתי ב'אשכול' דמוכח שהוא סובר כן, וכן נוטה יותר לשון השו"ע. ומכל-מקום, לכתחלה טוב לחוש לדעת המחמירים שלא לאכול ד' ביצים, וכל שכן אם הוא דבר שיש להסתפק בו מדינא אם הוא פת הבאה בכיסנין. אף דמבואר בסעיף ז' דהולכין בזה להקל, על-כל-פנים בודאי יש לחוש לדעת המחמירים הנ"ל"

 

חודש טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל