לתרומות לחץ כאן

קנה רכב גזול

שאלה:

שמעון קנה מכונית מראובן אחרי כמה חודשים המשטרה אומרת לו שהרכב גנוב שראובן גנב את הרכב מלוי .לוי רוצה את המכונית בחזרה .שמעון טוען שהוא נתן כסף לראובן שילך יקח ממנו את הכסף. לוי טוען שלא מעניין אותו מכסף הוא רוצה את המכונית שלו .מה הדין שמעון צריך לתת לו את הרכב ללוי או שלוי צריך ללכת לראובן לקחת ממנו את הכסף ?

תשובה:

שלום וברכה,

לוי צריך לשלם לשמעון על הרכב, לפי המחיר ששילם שמעון לראובן. ורק אחרי שישלם לוי לשמעון יוכל להוציא את הרכב משמעון. ולוי יטרח ויוציא מראובן את המעות שקיבל.

אמנם אם היה ניתן להבחין כאשר קנו את הרכב שהרכב לא שייך לראובן אלא ללוי – לחפש ברישומים של הרכב – יכול לוי להוציא את הרכב משמעון ללא תשלום. ושמעון יטרח להוציא את מעותיו מלוי.

בהצלחה.   

מקורות:

אם שמעון לא ידע שהרכב גנוב, ולא ניתן לבדוק ברישומים של הרכב שהרכב גנוב, יש תקנת השוק, שאם הבעלים מוציא את הגנבה מיד הלוקח, צריך לשלם לו את המחיר ששילם ואז יוכל להוציא את הרכב מיד הלוקח. והבעלים יטרח להוציא את הכסף מיד הגנב. ואם ניתן להבחין, מסתבר שדינו כגנב מפורסם שאין תקנת השוק, והחפץ חוזר לבעלים ללא תשלום. והקונה יטרח אחרי הגנב כן פסק השו"ע סימן שנו סעיף א. וכן פסק הש"ך. אמנם הרמ"א סובר שגם בגנב מפורסם יש תקנת השוק, ורק אם ידע שגנוב אין תקנת השוק. אך הש"ך פסק כמחבר. ובנוסף יש לדון כאשר יכל לדעת אם הרכב גנוב אפשר שהרמ"א מודה לדברי המחבר. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל