לתרומות לחץ כאן

מעלת המגורים בארץ ישראל / זמן קריאת שמע – להתחיל או לגמור?

שאלה:

1)ּ התחלתי קריאת שמע שחרית דקה או שתיים או 3 דקות לפני סוף זמן ק"ש וסיימתי ק"ש כ-2 או 3 דקות לאחר מן ק"ש – מה הדין, האם נחשב לי כאילו אמרתי את כל הק"ש בזמנה?

2) וכן לגבי תפילת שחרית, התחלתי הרבה לפני סוף זמן שחרית וסיימתי כ-20-25 דקות לאחר סוף זמן שחרית. מה הדין, האם נחשב לי כאילו קראתי את כל תפ' שחרית בזמנה?

3) האם אמירת תהילים פרק מ"ט ופרק ט"ז באמת מסוגל מאד לעילוי שמות ניפטרים, האם אלו פרקים עוצמתים באמת לעילוי נשמות והאם אמירת פרקים אלו מסוגלת להוציא נשמות נפטרים ממקומות רוחניים שאינם טובים? האם יש צורך לומר פרקי תהילים אלו בכל יום ויום לצורך עילוי נשמות?

4) בזמן האחרון, מספר לא קטן רבנים שונים שאני מקשיב לדרשותיהם אומרים שוב ושוב שכל יהודי העולם חייבים ומוכרחים לעלות לארץ ישראל כמה שיותר מהר כי עוד מעט אי אפשר יהיה לטוס לישראל וכן בגלל שהשכינה תעזוב את הגלות ואז יהיו בסכנה גדולה כל יהודי חוץ לארץ. ברצוי לומר שהדבר נשמע לי תמוה והזוי ביותר! להרבה יהודים בחו"ל מאד קשה פתאום לעזוב הכל ולטוס לישראל ללא בית וללא כלום. אני מבין שיש את עניין האמונה בה' אך למרות זאת מאד קשה להמון יהודים פשוט לעזוב את מקומם אחרי שחיו עשרות שנים במקומות מגוריהם. וכן, על משיח צדקותינו נאמר שהוא אמור לקבץ את כל עם ישראל מהתפוצות – אז מה עומד מאחורי הפצרותיהם לאלץ את כל יהודי חו"ל לעלות מיידית לישראל?

תשובה:

שלום וברכה

זמן תפילה וקריאת שמע, פירושו שיש לגמור את השמונה עשרה לפני סוף הזמן, כך כתבו המגן אברהם פרי מגדים שו”ע ומשנה ברורה בתחילת סי’ פט. אמנם באשל אברהם בוטאשטש שם ובערוך השולחן סי’ קי נקטו שדי בכך שמתחיל את התפילה לפי הגיע הזמן, אולם כאמור הכרעת רוב גדולי האחרונים אינה כן. במקרה שהוא עומד לפני סוף הזמן, ידלג פסוקי דזמרא אבל לא על ברכות קריאת שמע, או ימהר בתפילה אם זה אפשרי.

אינני מבין בסגולות, פרקי תהילים ולימוד משניות מועילים מאוד לנפטרים, אבל לומר איזה פרק טוב יותר אינני יודע.

לא ידוע לי על משהו חדש בעת האחרונה עם נושא העלייה לארץ, אישית אני מרחם מאוד על מי שחי כל ימיו בחו"ל ומפסיד את כל המעלות העצומות של המגורים בארץ ישראל, ידועים דברי הרמב"ן בפ' אמור שכל תכלית קיום המצוות היא דוקא בארץ ישראל, ראה בב"ח בסי' רח כמה קדושה יש באכילת פרי פשוט של ארץ ישראל, כל אויר שאנחנו נושמים כאן ספוג בקדושת הארץ, אין תורה כתורת ארץ ישראל וכל הדר בחו"ל אמרו חז"ל "דומה כמי שאין לו אלוה"… אבל לא התחדש בענין זה שום דבר חדש בעת האחרונה [אגב בימי הקורונה ראו שהארץ מוגנת על ידי ה' יתברך באופן פלאי שלא מצינו כדוגמתו בכל העולם].

שנזכה לגאולה שלמה במהרה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל