איסור אשה לבעלה

שאלה:

אני קצת מבולבל מתי בדיוק אשה נאסרת לבעלה. מצד א' – עוברת על דת משה ודת יהודית – תצא שלא בכתובה. מצד שני – אין האשה נאסרת על בעלה אלא ע"י קינוי וסתירה. מצד שלישי – גם בלי קינוי, "אסורה לבעל ולבועל". אם הרבנים, במחילה מההטרחה, יוכלו עשות סדר בדברים אודה מאוד.

תשובה:

שבוע טוב,

אישה שזינתה תחת בעלה היא אסורה לו ואין בזה כל ספק. כל הסוגיות הללו, באים בעצם לקבוע מתי החשד הגיע לרמה שהאישה נאסרת ומתי לא. עוברת על דת משה ויהודית תצא בלי כתובה, עוברת על דת משה הכוונה שהיא מאכילה אותו לא מעושר וכד'. ועוברת על דת יהודית זה בענייני צניעות. אולם האישה הזו אינה אסורה לבעלה, אמנם מצווה להוציאה אבל אם הוא רוצה ניתן להמשיך לחיות איתה. משום שברור שאנו לא מתייחסים אליה כאילו היא זינתה. אין שום סרך ראיה לענין. וגם את הכתובה היא מפסידה רק לאחר התראה. ראה סי' קטו. ובנוסף, לא מדובר על אירוע חד פעמי אלא על משהו בקביעות ולכן הא מפסידה את כתובתה. ראה שם בסעי' ד' בשם הרשב"א.

אין האישה נאסרת אלא ע"י קינוי וסתירה, זו פרשת סוטה ומדובר שלמרות הקינוי היא נסתרה עמו. רק צריכים לציין, שרמת חשד שלא ע"י קינוי וסתירה כפי שנפסק בהלכה, לא אוסר אותה. אלא רק אם הקינוי והסתירה יהיו בהתאם למה שנפסק ראה סי' קעח.

לגבי אסורה לבעל (או לפעמים גם לבועל) זה רק כאשר יש רמה של חשד מאד כבד כמו שמבואר בסי' יא. יש שם כמה שיטות בראשונים. לדעת רוב הראשונים צריכים שעדים יעידו שראו אותה שעשתה מעשה כיעור עם פלוני וגם יש קלא דלא פסיק כדי שבעלה יאלץ להוציאה וגם זה לא בכל המקרים. ראה כאן בהרחבה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל