לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה

שאלה:

לכבוד הרבנים הקדושים, מצטער על אורך השאלה
אך יש לי שאלה הלכתית בנוגע לברכה אחרונה שמאוד חשוב לי לדעת איך לנהוג,
במידה ואני עכשיו שותה קולה, מזגתי בירכתי שהכל, שתיתי בשלוק והתחייבתי ברכה אחרונה ועוד לא בירכתי ברכה אחרונה, עכשיו לאחר שסיימתי לשתות את הקולה בא לי ממתק גומי שברכתו שהכל (ממתק גומי אחד שווה 7 גרם לאחר שקילה לכן על הממתק גומי כביכול אני לא מתחייב ברכה אחרונה)במידה והוא לא היה נגד עיניי בירכתי עליו שהכל סיימתי לאכול אותו, נגיד ואכלתי גם 2 (ולא התחייבתי ברכה אחרונה עליהם מכיוון שהם שוקלים 14 גרם),שאלתי היא האם אני מברך כאן ברכה אחרונה? (כביכול על הקולה ששתיתי בהתחלה? מכיוון שעל הממתקי גומי אני לא התחייבתי ברכה אחרונה)
ולדוגמא הפוך, במידה והיה בא לי את הממתקי גומי קודם, בירכתי שהכל וכיוונתי לפטור גם את הקולה, אכלתי 2 ממתקים (14 גרם) עליהם לא התחייבתי ברכה אחרונה, אך את הקולה שתיתי בשלוק והתחייבתי עליה ברכה אחרונה, האם אני מברך נפשות וזה אמור לפטור רק את הקולה או שאני לא מברך כלום?
או שמא עדיף למזוג את הקולה, לברך שהכל להתחייב ברכה אחרונה לברך נפשות וממש 10 שניות אחרי זה לברך שהכל על הממתק גומי ובכך אני מתחייב רק ברכה ראשונה ולא אחרונה.
ועוד שאלה ברשותכם, האם מותר לברך ברכה אחרי ברכה אחרי ברכה?
לדוגמא : שהכל -> נפשות , ואחרי 10~20 שניות בא לי לאכול משהו חדש שלא היה בא לי מקודם, ושוב לברך שהכל/מזונות/אדמה וכו' ->וברכה אחרונה וכו'…

תשובה:

שלום וברכה

ראשית לגבי שתי השאלת הראשונות, ברור שאתה חייב ברכה אחרונה, זה שעל הגומי לא חייבים ברכה אחרונה זה לא משנה כלום לגבי השתייה, התחייבת ברכה החיוב הזה אינו פוקע. השאלה היא אחרת: ברכת שהכל ושתית קולה, עכשיו אתה רוצה לאכול גומי לפני שברכת ברכה אחרונה, האם אתה חייב לברך שוב שהכל או לא, בזה תלוי הדבר אם היה בדעתך בשעת השתייה לאכול עוד או שסיימת והסחת דעתך, ואז אתה מחליט לאכול, שבאופן זה יש לברך שוב שהכל.

מותר לברך ברכה נוספת כעבור זמן קצר כאשר אתה מחוייב בכך, כלומר סיימת לאכול ולא חשבת לאכול עוד ועשכיו פתאום מתחשק, אבל אם ידעת שתאכל והמאכל השני הוא גם אותה ברכה של הראשון, יש לכוון בברכה הראשונה לפטור את שניהם. כמובן כאשר הם שתי ברכות שונות יש לברך על כל דבר את ברכתו הראויה.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל