לתרומות לחץ כאן

קדימה בנתינת צדקה – עניי ארץ ישראל קבועים או עניי עירך

שאלה:

שני שאלות שנשאלתי בעניני צדקה:
אישה שהיתה אוספת ותומכת בעשרים משפחות של עניים בארץ ישראל. היא עברה לגור באמריקה והחלה לתמוך בשמונים משפחות של עניים באזור מגוריה. השאלה היא אם היא אוספת על מנת לתת לכול אותם 100 משפחות עניות לפני פסח, ואין בידה לתת עבור כולם, האם עניי עירך קודמים (שו"ע יור"ד רנא,ג) ותיתן קודם עבור 80 המשפחות מאמריקה (לכול אחת 400 דולאר כפי שנהגה), או שתיתן קודם ל 20 המשפחות מישראל שלהם היתה נותנת מלפני כן? בכונתה לאסוף עבור כולם אלא שלא עלה בידה.

שאלה שניה: אם היא תומכת למשל במאה משפחות בסכום של 200 דולאר לחודש לכל משפחה אבל פונים אליה משפחות נוספות בבקשה לעזרה. האם תקצץ במה שרגילה לתת למאה המשפחות הראשונות על מנת להוסיף משפחות נוספות? ידוע לי שיש אומרים שאין לשנות שדינו כמכירי כהונה (גיטין ל,א), ואפשר לעיין בתשובות והנהגות א,תקעב. בכל זאת הייתי מסתפק משום שיש משפחות נזקקות נוספות הנמצאות באותו מצב ואולי לא יקבלו עזרה אחרת, וגם בשו"ע רנז,ט כתב שלא יתן את כל צדקותיו לעני אחד בלבד.

תשובה:

שלום וברכה

 

אינני יודע למצוא בענין זה מקורות, אבל לכאורה השכל הישר אומר, שכיון שהיתה רגילה לתמוך באותם עניי ארץ ישראל, והם רגילים לקבל ממנה, לא משנים מפעל צדקה בגלל שינוי מקום המגורים… בפרט שלמרות שיש ענין של עניי עירך, הרי בכל הדורות היו קופות מיוחדות בכל בית לעניי ארץ ישראל, ויש מעלה גדולה לעניי ארץ הקודש [כמו שיהודים תמכו בהם בכל הדורות, לקיים את הישוב ולימוד תורה בארץ ישראל]. כמו כן נראה לי שיכולת הקנייה שיש בכסף שהיא נותנת בארץ גבוה הרבה יותר [אולי אני טועה, אבל נראה לי שב400$ בארץ אפשר לקנות הרבה יותר ממה שניתן לקנות בארה"ב], כך שהתועלת תהיה גדולה הרבה יותר.

 

בנוגע לשאלה השניה, נכון הדבר שיש ענין להרבות בעניים, אבל יש גם ענין להועיל לאנשים… לתת תמיכה לפסח 100 ש"ח זה לא מועיל לאף אחד… אולי יש בזה קיום מצות צדקה אבל זה לא מסייע לאנשים, ואם חושבים על לסייע לאנשים, אין לפחות מ200$, כך נראה לי.

 

שיהיה תמיד רק שפע לכולם!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עניי עירך קודמים לעניי עיר אחרת כולל גם לעניי ארץ ישראל. כן כתבו הב"ח והש"ך יו"ד סי' רנא סק"ו. וכן פסק בשו"ת חתם סופר ח"ו סי' כז. ולא כפי שכתב בספר פאת השולחן פ"ב סעי' כד. ועי' עוד בשבט הלוי ח"ה סי' קלה אות ב' שגם הכריע לא כדעת הפאת השולחן.
    אלא שהסברנו שבמקרה הזה זה לא רלוונטי מהטעמים שכתבנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל