לתרומות לחץ כאן

התנהלות של בית כנסת בצורה לא הוגנת

שאלה:

רציתי לדעת אצלנו בשכונה יש ביהכ"נ עם מקוה הביהכ"נ בנתה כמה עסקנים בשותף העירייה הביהכ"נ (שייכת) לחסידות מסויימת, ונרתמו כל בני החסידות לבניית המקום כדי שיהיה לנו מקום תפילה, והמקוה בנתה מדינת ישראל במסווה של מקוה נשים, ובנו גם שתי אולמות, הרשמנו שניים מן המתפללים כמנהלי העמותה רשמי (הצהרה בלבד [אחד מהם עסקן והשני סתם מתפלל]), לפני כמה שנים פרצה מריבה בין הגבאים, ובגלל שרק אחד מהעסקנים נרשם כמנהל העמותה לא היתה ברירה לשני אלא לעזוב את העיר, ומאז העסקן שנשאר השתלט על המקום ועושה בו כבתוך שלו, ואינו נותן שום דו"ח בכל ענייני ביהכ"נ גם הקשור לזמני תפילות דרשות וכו', ק"ו בדיני ממונות (האולם, דמי חבר, מקוה כו'), מתפללי ביהמ"ד כלואים כי אין להם מקום אחר שנוח להם להתפלל שם.
עכשיו עלה על גל הקרונה החליט להפקיע שערים לטבילה במקוה במקום שעלה 3 ש"ח למתפלל בביהמ"ד או 7 למי שאינו מתפלל החליט לבקש 12 שקל ביום רגיל ו27 שקל ביום שישי.
כמובן הוא ובניו וחברים שלו נכנסים ללא תשלום.
אני כותב בדם ליבי כי אני רוצה לדעת בשביל עצמי יש לי דרך ליכנס למקוה ולשלם בקופה כמה שאני רוצה השאלה האם מותר עפ"י הלכה?

תשובה:

שלום וברכה,

אין היתר להיכנס למקווה שלא לפי הוראות הבעלים. אם יש טענות על התנהלות העמותה – יש לתבוע אותם בבית דין, ובכך לסלק את גבאי העמותה שנוהגים שלא כדין. התנהגות לא רצויה של הגבאים לא מתירה גזל מצד תושבי המקום. עבור דברים כאלו נוסד בית דין כדי לשבר מלתעות עוול. ואם הם אל יישמעו לבית דין תקבלו היתר לתבוע בבית משפט.

כדי להתיר להיכנס שלא כדין יש לשמוע את הצדדים ולבחון עם מי הצדק, ואין לשפוט דברים לפי הראייה גם אם ברור שיש כאן אי צדק. 

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל