לתרומות לחץ כאן

החזר כספי כפול על קורס הכנה ללידה

שאלה:

שלום הרב,
בימים האחרונים נזכרתי במעשה שקרה לפני כשנתיים והתלבטתי לגביו.
לפני כשנתיים אשתי ילדה בשעה טובה. בית החולים מאפשר לקבל החזר של 600 שקלים על קורס הכנה ללידה.
אשתי ואני עשינו קורס כזה בסכום של 1000 שקלים. כשהגשתי את הבקשה להחזר מבית החולים, חתמתי על מסמך שהיה כתוב בו שלא אבקש החזר מגורם אחר על הסכום הנ"ל (החזר כפול).
לאחר כמה ימים הלכתי לקופת חולים לבקש החזר על הסכום הנותר (400 שקלים) ולקבל עליו כ75-80 אחוז (מסל הלידה). סיפרתי למזכירה שכבר קיבלנו 600 שקלים, ולכן אני מבקש מהם החזר רק על הסכום הנותר.
היא מצידה אמרה שהיא מחזירה לפי מה שהיא רואה ומבחינתה יש לה קבלה של 1000 שקלים מהקורס ולכן היא תחזיר לי את האחוזים הנ"ל מהסכום המלא. הסברתי לה שאין צורך, אך היא אמרה שאלה הנהלים ואין באפשרותה להחזיר לי פחות. לכן הקופה החזירה לנו סכום שבין 750-800 שקלים (לא זוכר בדיוק).
אשתי צריכה בעז"ה ללדת בקרוב ולכן נזכרתי בזה. רציתי לשאול האם יש בכך הפרה של החוזה, ואם עלי להחזיר כסף לבית החולים, ואם כן כמה?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם ההחזר של הבית חולים היה מותנה שלא מקבל החזר כפול, אסור לכתחילה לבש החזר כפול ממקום אחר. אולם בדיעבד אחרי שביקשת החזר כפול, אין עליך חובת השבה. ובפרט שאתה לא ביקשת החזר כפול אלא הקופ"ח הם הביאו לך כפול מבלי שביקשת, אין עליך חובה להשיב.

בהצלחה. 

מקורות:

נקדים האם אדם שיש לו זכאות לקבל החזר משתי מקומות, האם מותר לו לקבל החזר כפול?

במשנה מסכת כתובות דף קא, ב "הנושא את האשה, ופסקה עמו כדי שיזון את בתה חמש שנים – חייב לזונה חמש שנים. ניסת לאחר, ופסקה עמו כדי שיזון את בתה חמש שנים – חייב לזונה חמש שנים… ניסת – הבעל נותן לה מזונות, והן נותנין לה דמי מזונות". וכן נפסק להלכה בשו"ע אבן העזר סימן קיד סעיף ח: שולחן ערוך אבן העזר הלכות כתובות סימן קיד סעיף ח "נשאת לאחר, ופסקה גם עמו שיזון את בתה, אחד זנה ואחד נותן לה דמי מזונות משלם".

הרי לנו ראיה ברורה שאדם שקיבל הבטחה למזונות משתי מקומות, יכול לתבוע כפל מזונות, ויתרה על זאת שיוכל לדרוש שהאחד יתן לו כסף, והאחר מזונות.

ולפ"ז דנו הפוסקים שאדם שהובטח לו ממקום עבודתו דמי נסיעות, והעובד הלך ברגל, או מצא טרמפ' שמביא אותו בחינם, רשאי לדרוש דמי נסיעות ולקחת את הכסף לדברים אחרים. והטעם שההתחייבות היא התחיבות, וגם אם בפועל לא הייתה נצרכת חייבים לשלם לו את ההתחייבות. ולכן אדם שמבוטח בקופ"ח וזכאי לקבל החזר, רשאי לקבל את ההחזר גם אם בפועל כבר קיבל החזר ממקום אחר.

אלא שאם הבית חולים דרשו שלא יקבל החזר ממקום אחר, חייב לקיים את התנאי, אולם אם עבר על התנאי למרות שלא עשה כדין, אין עליו חובת תשלומים, מאחר ומעיקר הדין אין זה גזל – כיון שהיה מותר לו לדרוש החזר כפול.

בנוסף, במקרה הנ"ל שלא דרש אלא הם הביאו למרות סירובו לקבל החזר כפול, לא נחשב שעבר על התנאי, ואינו חייב להחזיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל