לתרומות לחץ כאן

הזיק לרכב שיש לו ביטוח

שאלה:

הזיק לרכב שיש לו ביטוח, החבר קיבל מהביטוח את הכסף, האם על המזיק לגשת לביטוח ולשלם את ההוצאות.
אחרי הכל המכונית לא בבעלות הביטוח וחברי קיבל את הכסף ולא תובע אותי, או שזה גרמא בנזיקין וכו' וכו'
מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

בדרך כלל אדם שניזוק ומקבל פיצוי מהביטוח, הביטוח פונה למזיק וגובה את תשלום הנזק. ולפי הלכה חייב המזיק לשלם לביטוח את הנזק. הם כשליחים של הניזק לגבות מהמזיק את תשלום הנזק.

אם הניזק פגע וברח, וחברת הביטוח לא יודעים מי המזיק, או שהמזיק הכחיש את הנזק, חייב המזיק לפנות לחברת הביטוח ולהודיע להם כדי לשלם את הנזק.

אבל אם חברת הביטוח יודעים מי המזיק והמזיק לא הכחיש, אבל מעצמם לא ניגשו למזיק, אין על המזיק חובה לגשת אליהם ולשלם. ויש לראות את אי תביעתם כמחילה.

בהצלחה.

מקורות:

מזיק חייב לשלם לחברת הביטוח את הנזק, וכן לשלם לניזק את ההשתתפות עצמית ששילם לביטוח. יש חוק השיבוב – שחברת הביטוח משלמים לניזק וגובים מהמזיק את תשלום הנזק. הם שליחים של הניזק לגבות את הנזק.

אם חברת הביטוח יודעים מיהו המזיק ולא ניגשו לתבוע, פטור המזיק – ראה ש"ך סימן רלב ס"ק ב שהביא את שיטת השלטי גיבורים שמלווה שלא תובע את הלוואתו מהלווה הרי זה מחילה. והש"ך חולק על דבריו. ולפ"ז אי תביעה לא תחשב למחילה. 

אלא שבחברת ביטוח הם דואגים לתבוע את הנזק. ואם חוששים שהמזיק לא אשם בנזק, או שהחוב הוא קטן, הם מראש לא גובים מהמזיק את הנזק, ולכן אם לא פונים את המזיק יש לראות את זה כמחילה. (כתבתי את הדברים לאח התייעצות עם סוכן ביטוח).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל