לתרומות לחץ כאן

רבנים עם אייפון?

שאלה:

בס"ד
לכ' הרבנים נ"י
נפשי בשאלתי
רציתי לשאול אתכם דעת תורה בנושא האייפונים ודומיהם
מה אנכי יכול לענות לרעייתי וילדי שאני מחנכם לקיים את דברי רבותינו העומדים בפרץ נגד נושא הנ"ל וברוך ה' שסייע בידי שאצלנו הבית נקי מכל המדיה
אבל תמיד אותה שאלה ואין יום ללא השאלה ששואלים אותי בני ביתי הי"ו
איך יש לרבנים אייפון? ואיך יש לאברכים אייפון? מה אני אמור לענות?
בעודי שומע כל מיני התרים מגוחכים לצורך כזה או אחר והכל הבל ורעות רוח
ועדיין לא מבין אני בשביל מה דיין בבית הדין הרבני צריך להחזיק מכשיר כזה? מה עם מראית העין וחילול ה' ולא פעם שמעתי אנשים קרובים שאומרים כיוון שיש לרב פלוני ע"פ שאני יודע שזהו איסור גם אני מחזיק במכשיר הנ"ל ואפילו רבני השכונה עם המכשירים הללו
ועוד רואים אנו ראשי ישיבות קדושות עם וואצאפ יומי וכל מיני תוכנות פרסום מאן דכר שמיה ואתר אינטרנט עם תכנים כאלה ואחרים
ואמת שלא נעים הדבר לראות רב שמשמש כראש כולל מחזיק מכשיר כזה
ואני באתי כשליח ציבור זה מה שאנו מרגישים האנשים הפשוטים והמראות הללו גורמים בעיות של שלום בית קשים מאוד
ולהלכה מה התשובה שאנכי יכול להשיב ללא חשש לשון הרע.

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע למה כוונתך, נראה לי שאנחנו חיים בשני עולמות שונים! כל רבני השכונות שאני מכיר ראשי הישיבות והרבנים אין להם אייפון… תנחה את ילדיך ובני ביתך להיות דבוקים ברבנים שאין להם מכישרים כאלו, גם אם יש לזה הכשר כזה או אחר, זה מיועד לאנשים שנזקקים לעבודה, לא לרבים ומורי דרך. רבנים חרדים אין להם אייפון.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב, האם אין סכנה בהגדרה שאסור שום סמארטפון והיא גזרה שלצערנו אין הציבור יכול לעמוד בה, גם אברכים רציניים ופוק חזי מאי עמא דבר ואז מה שקורה הוא חומרה המביאה לידי קולא כשבחברה כל מי שיש לו סמארטפון זה טריפה והוא צריך זאת מאיזו שהיא סיבה ואז ל"ע מחזיק פלאפון בלי סינון כלל ובה לידי חטאות הרבה ר"ל ושמעתי לא סיפור אחת ושתיים אני לא רוצה להוציא שם רע על קהילה מסויימת ואידך זיל גמור

  2. לא אמרתי כך, ואף הדגשתי שאדם שנצרך לפרנסתו לאייפון כשר, בשביל זה יש הכשר, אבל דמות של רב קהילה או ראש ישיבה בעיני לא אמור להחזיק כזה מכשיר, והרבנים שאני מכיר אינם מחזיקים. אני עובד כל היום עם אינטרנט כאן באתר ובמיילים בכל מיני פרויקטים של עריכת ספרים שאני שותף בהם, והכל מהמחשב עם סינון מוקפד, למה צריך אייפון מי שזה לא משהו שקשור לעבודתו? רב צריך וואצאפ? יש הנהגה לרב והנהגה לאדם אחר לפי הזדקקותו, כך בעיני.

  3. לגבי רב ייתכן והדין שונה כמו שרואים בגמרא לרבנים שלא נהגו כפי שהיה מצופה מהם דגש על "מהם" אבל בנד"ד יש קהילות שעושות הדרה בבחינת נידוי לאדם שיש לו או ח"ו לאחד ממשפחתו סמארטפון ראה ערך שידוכין וההשלכות קשות מנשוא כמו שכבר אמרתי קולא שמביאה לידי חומרא ומה יעשה הבן ולא יחטא ל"ת

  4. אני אישית מכיר רבנים חשובים מאוד שמחזיקים באייפון . לצורך וואצאפ. עם סינון חזק חזק שיאפשר מיילים ווצאפ ואפילו תוכנת זום או אוצר החכמה נייד.
    ונראה לי שיש אצל יהדות החרדית 2 השקפות בזה.
    1. אייפון הוא דבר משוקץ וטמא כחזיר והאוחזו ראוי לנידוי אבל החפצא הוא דבר טמא ורע. והתירו רק לאדם שצריך לצורך פרנסה ותו לא עם סינון הכי חזק. ובעקרון צריך להחביא את זה ולהתבייש עם זה. ומי שלא צריך לצורך פרנסה. רק כדי להקל על עצמו כגון וואצאפ. מייל . אפליקציית של בנקים או קופ"ח. אין שום היתר להשתמש עם זה.
    ולכן אם כן הרי רבנים ומוצי"ם אין להם להחזיק דבר זה כלל!
    השקפה מספר 2.
    כל דבר שיש בעולם הזה נברא להקל על האדם ובפרט את היהודי הטהור שיוכל לעשות את עסקיו באופן קל . וזהו אחד מטובות השי"ת להקל על ברואיו.
    וכמו שלפני 200 שנה נסעו רק עם סוס ועגלה היקל לנו הקב"ה בנסיעה עם רכב שיוכל האדם לעשות עסקיו בקלות ובמהירות.
    ואם כן גם אייפון יש בזה הרבה דברים מאוד מאוד מאוד טובים ומשובחים להקל על חיי האדם .
    ובמקום לברוח מזה בגלל הדברים הטמאים. פשוט מתמודדים ומכניסים סינון שלא יאפשר לשום דבר טמא לעלות . ומשתמשים עם האייפון לצורך הקלת החיים.
    וזה וודאי שכל אדם צריך למדוד את עצמו אם יוכל להתמודד. ואפשר לעשות את זה עם רב שיבקר אותו ושיבדוק אותו . וזה כמו מי שמסתפק אם לקחת מונית או ליסוע ברכבת הקלה שיש הרבה ראיות לא יפות . הרבה יעדיפו נסיעה ברכבת ויתמדדו ולא יסתכלו איפה שלא צריכים.
    ולפי השקפה זו הרי שהחפצא אייפון הוא לא טמא . ואם כן מותר לרבנים להחזיק זאת וכל הרואהו יודע שמשתמש עם זה רק לצורך ולדברים המותרים.
    וגם אפשר להסביר למשפחה שהרב בטח מחזיק זאת לדברים מותרים. ואם מישהו לא רוצה להחזיק. יכול להסביר לב"ב שהוא מפחד מהתמודדות זו. אבל בהחלט שזה דבר היכול מאוד להועיל וכידוע דעת אדמו"ר מסטאלין קארלין בנושא זה.
    יום טוב.

  5. אני מכיר באופן אישי כמה רבנים מתלמידי הרב וואזנער זצ"ל אנשים מכובדים ויש להם אייפון…..
    זה פשוט טעות בהסתכלות על הנושא ובמקום להחדיר לילדים את איסור האייפון שאין בו איסור בעצם נחדיר לילדינו חומר שמירת עיניים גם ברחוב וכמובן במחשב ובאייפון ולהקפיד שיהיה סינון טוב וחזק בנ"ל!!
    כמובן אני לא מעודד לקנות אייפון אבל לא שם הראש של ההורים והילדים צריך להיות….

  6. כתבת יפה. יש רק לחדד את ההשקפה הראשונה ולהטעים אותה יותר, בכך שרכב מכל כיוון שלא תסתכל עליו הוא רכב… ותו לא… בעוד שאייפון גם כאשר הוא מסונן לעולם יש בו יצר הרע, של ביטול זמן, רכילות, אתרי קניות, אף פעם הסינון אינו גלאט כשר וכו'… ולכן, מי שצריך, ואינני אומר שאדם שצריך צריך להתבייש אבל רק מיש צריך שיקח, ומי שלא חייב, אזי באמת, בשביל מה שצריך בבנק וכדומה, מספיק שיש במחשב אינטרנט מסונן כהלכה, לא צריך יותר מזה, האמן לי. לא צריך להכניס את הדבר המסיח דעת והממכר הזה לכיס.
    מה היתה כוונתי לגבי רבנים, ושוב זו דעה אישית, אינני מתיימר לייצג אף אחד:
    כיון שהאייפון הוא כזה, וכיון שרב הוא לעולם מורה דרך, ומהווה דוגמא לאנשים אחרים, אם אין לו הכרח של ממש עליו להתנזר יותר מהמכשיר הזה, ולא בגלל שהוא משוקץ וכל הביטויים שכתבת, אלא בגלל שהוא לא לכתחילה, ומי שלא צריך אותו עדיף שימנע ממנו, לכן אין למורה דרך להחזיק בו, כי זה הופך אותו למוצר לגיטימי של לכתחילה ממש.

  7. בס"ד

    לכל מאן דבעי

    אנו רואים בכל מקום ובכל זמן גם מי שהותר לו "לצרכי עבודה" מגיע עם המכשיר הנ"ל לביה"כ ולבית המדרש

    וע"י זה נגרם היסך הדעת לשאר אינשי דעלמא ועדיין לא ראינו אדם שמגיע עם סולם או פטיש "לצרכי עבודה" לביה"כ ועיין ש"ע או"ח סימן צו סעיף א' ולכה"ח שם

    ועיין דעת הב"ח שם בטור שאם עבר והתפלל כך מה דינו

    ויש לחזק את דברי כבוד הרב שזה דבר ממכר וגורם לביטול תורה איום ונורא.

    ועיין עוד מוע"ק יז.א ודו"ק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל