לתרומות לחץ כאן

השכרת רכב ע"י ג' שותפים וקרה תאונה

שאלה:

נשאלתי
שלושה חברים שכרו רכב, ונסעו יחד, והנה עשה תאונה.
האם צריכים השותפים להשתתף בתשלומי הנזיקין.

תשובה:

שלום וברכה,

שלושה ששכרו רכב ביחד הרי כולם נעשו שומרים על הרכב, וחייבים כולם לשלם על נזקי הרכב מדין שומר. הנהג חייב מדין מזיק בידיים, ושניים הנותרים חייבים מדין שומרים. והתשלום צריך להתחלק בין שלושתם, ואם אחד לא משלם חייבים השניים האחרים לשלם בעדו.

בהצלחה. 

מקורות:

שו"ע חו"מ סימן עז סעיף א – שניים שלוו כאחד או קיבלו פיקדון כאחד, כל אחד נעשה ערב עבור חברו. ולכן כולם חייבים לשלם וכל אחד ערב עבור השכירות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במקורות שהובאו מבואר שכולם ערבים על החיוב, אך מנין שאם אחד הזיק ואינו מתחמק משלום מתחלק התשלום בין כולם, לכאורה מסתבר שאם התאונה אירעה במעשה הנהג, רק הנהג המזיק יתחייב, או שהשומרים ישלמו למשכיר ויתבעו מהמזיק.

  2. השאלה היתה, האם המזיק יכול לבקש מחבריו שישתתפו עמו בהיזק שגרם?.
    (כמובן שלגבי חברת ההשכרה, שלושתם חייבים מדין שוכר שחייב בגו"א, אלא הנידון אם יכולים לחזור ולגבות מאת המזיק, או לחילופין לחייב המזיק שהוא ישלם תיכף לחברת ההשכרה)

  3. שלום,
    אם הנהג עשה תאונה הרי הוא הזיק בידיים, ולכן הוא חייב לשלם את כל המחיר, ולא יכול לגבות השתתפות מהשוכרים האחרים. החברת השכרה יכולה לדרוש תשלום משלושת השוכרים, אבל הנהג שהוא המזיק לא יכול לדרוש את התשלום מהשוכרים האחרים.

  4. נכון. כלפי החברת השכרה כולם חייבים, וכך הבנתי מהשאלה וכך השבתי. אולם כלפי שלושת השוכרים, רק הנהג שעשה את התאונה חייב לשלם, והוא לא יכול לגבות מהשוכרים האחרים, והוא חייב לשלם להם אם שילמו עבורו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל