הגדרת הספק בתשע חנויות

שאלה:

לכבוד הרב מה הסברא של איסור קבוע? תודה

תשובה:

שלום רב,

אם אתה מחפש סברא הגיונית שתתיישב על הלב מדוע מכריעים ספיקות על פי רוב ואילו כאשר יש קבוע הספק אינו מוכרע, אני לא יודע להשיב לך. מסברא לא אמור להיות חילוק. זה גזירת הכתוב שלומדים את זה מפסוק כמבואר בכתובות טו,א.

בשערי ישר שער ד' עוסק הרבה בדיני קבוע, ושם הוא מסביר את ההגדרות (לא הסברות אלא הגדרות של החילוק בין רוב לקבוע) ועיקר ענין הוא הגדרת הספק. שכאשר יש פרישה של בשר שנמצא, הגדרת הספק הוא מאין הבשר הזה הגיע, מחנויות הכשרות או הטריפות, וכאן הסיכוי כמובן גבוה יותר לרוב החניות. אולם כאשר הנידון הוא בקבוע הגדרת הספק היא שונה: לא מאין הבשר הגיע לכאן, אלא הספק הוא על החנות עצמה, ומאחר שהיא קבועה במקומה וניכרת יש לה חשיבות שאינה בטלה להכרעת הרוב, ולכן גזרה תורה שבכה"ג הספק נותר בעינו, אין הכרעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל