לתרומות לחץ כאן

טלטול תאורת חרום בשבת

שאלה:

כאשר מתרחשת הפסקת חשמל בשבת, ובאופן אוטומטי פנס תאורת החרום הנייד נדלק, האם מותר לנתק אותו מהכבל,לא מהשקע, כדי שאפשר יהיה להעבירו למקום שבו הוא נחוץ?

תשובה:

לכאורה כיון שהתקע כאן הוא חלק מהמנורה, בהנחה שהמנורה עצמה אינה מוקצה הדבר מותר, אבל יש שתי סיבות לחשוש שהמנורה עצמה היא מוקצה וגם אם תנתק יהיה אסור לטלטלה: סיבה אחת, משום שבערב שבת בין השמשות היתה מחוברת לחשמל ונטענת, ואז היה אסור לנתקה, ומיגו דאיתקצאי לבין השמשות איתקצאי לכולי יומא, שנית בס' שבות יצחק על הלכות מוקצה הביא בשם הגרי"ש אלישיב חידוש, שכיון שטעם מוקצה שלהבת אינו מבורר בקדמונים ונאמרו בזה טעמים רבים, יש להחמיר גם בנורה פלורוסנטית, ומן הסתם גם בלדים [אמנם יש שהקלו בזה, אבל כאמור כאן קיימת גם הסיבה הראשונה].

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מטעם מיגו דאתקצאי לבין השמשות אין לאסור טלטול לצורך גופו או מקומו. כדין כל כלי שמלאכתו לאיסור.
    ולענ"ד חשוב מאד להדגיש שמותר לטלטל התאורת חרום לחדר אחר ובפרט במקום צורך גדול כשיש ילדים קטנים שמפחדים בחושך.

  2. החיבור לשקע גורם לכלי (תאורת החירום) להיות כלי שמלאכתו לאיסור. ולכן חל על הכלי הזה גם אחרי שנותק זרם החשמל דין כלי שמלאכתו לאיסור מדין מגו דאתקצאי לבין השמשות. כלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטלו לצורך גופו או מקומו ולכן לענ"ד נראה שמותר לטלטלו בכדי שיאיר את החשיכה בחדר אחר ובפרט כשיש שם ילדים קטנים שפוחדים מהחושך.
    לגבי הטעם השני מהגריש"א כתבתם בעצמכם שרבים חולקים, והיום נוהגים רוב רובם של הפוסקים להתיר טלטול של מנורת לד.
    מקוה שכתבתי ברור

  3. השאלה תהיה באופן שלא ניתן לטלטלו טכנית כל זמן שהוא מחובר לשקע בין השמשות, כגון שאינו מחובר על יד כבל אלא הוא עצמו מחובר שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל