לתרומות לחץ כאן

לכפול ה' אלוקיכם אמת כשמתפלל ביחיד

שאלה:

כשמתפללים ביחיד; בקריאת שמע צריך להגיד בסוף ה' אלוקיכם אמת או זה רק הש"ץ?

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה יש מנהגים חלוקים, מנהג בני אשכנז שאדם המתפלל יחידי יאמר לפני קריאת שמע א-ל מלך נאמן, או בשחרית יסמוך על הט"ו ווין שבברכת אמת ויציב שעולים לו במקום זאת, אבל לא יכפול ה' אלוקיכם אמת שזה שייך רק כשיש ש"ץ, אולם מנהג הספרדים כן לכפול ולא לומר א-ל מלך נאמן שחששו שיש באמירה זו הפסק.

מקורות:

ראה רמ"א סי' סא סעי' ג, ובכף החיים שם ס"ק טו, יט, וע"ע שו"ת מנחת אלעזר ח"ב סי' כח.

מקורות:

ראה רמ"א סי' סא סעי' ג, ובכף החיים שם ס"ק טו, יט, וע"ע שו"ת מנחת אלעזר ח"ב סי' כח.

 

דברי הרמ"א שם בשו"ע: בקריאת שמע יש רמ"ה תיבות וכדי להשלים רמ"ח כנגד איבריו של אדם מסיים שליח צבור ה' אלהיכם אמת וחוזר ואומר בקול רם ה' אלהיכם אמת.

הגה: ובזה כל אדם יוצא הואיל ושומעין מפיו של שליח ציבור ג' תיבות אלו (בית יוסף בשם אורחות חיים). ואם היחיד רוצה גם כן לאמרם עם השליח צבור אין איסור בדבר (דברי עצמו):

ואם הוא קורא ביחיד יכוין בט"ו ווין שבאמת ויציב שעולים צ' והם כנגד ג' שמות ההויה שכל שם עולה כ"ו וד' אותיותיו הם ל'הגה: ויש עוד טעם אחר בדבר דט"ו ווי"ן עולין צ' והקריאה נחשבת א' הרי צ"א כמנין השם בקריאתו ובכתיבתו והוי כאילו אמר ה' אדנ"י אמת (מהרי"ק שורש מ"ב ואגור). ויש שכתבו דכל הקורא קריאת שמע ביחיד יאמר אל מלך נאמן שמע וגו' כי ג' תיבות אלו משלימין המנין של רמ"ח והוא במקום אמן שיש לענות אחר ברוך הבוחר בעמו ישראל באהבה וכן נוהגין ונראה לי מכל מקום כשקורא עם הצבור לא יאמר אל מלך נאמן רק יאמר אמן אחר השליח ציבור כשמסיים הברכה וכן נוהגין ונכון הוא:

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל