שאלה:
שלום רב
נשאלתי ע"י כמה אנשים, בימים האלה, שרבים מבני ישראל מתפללים בביתם ביחידות, אם מותר להתפלל בליל שבת לפני השקיעה, כמבואר בשו"ע סי' רס"ז, או שמא לא הותר אלא רק בציבור. ויסוד השאלה הוא, שמכיוון שאנו נמצאים בימי הקיץ הארוכים, רבים מעדיפים להתפלל מוקדם.
בתודה מראש
תשובה:
שלום וברכה
אין הבדל בין יחיד לציבור בענין זה של קבלת שבת מפלג המנחה, ואם רוצים להתפלל מוקדם כדי לסעוד מוקדם, מי שרגיל בכך תמיד יכול לעשות זאת גם ביחיד, רק לזכור לקרוא שוב קריאת שמע בלילה. אמנם כל ההנהגה הזו אינה לכתחילה כל כך, ראה קובץ תשובות לגרי"ש אלישיב ח"א סי' כג שאין להקל אלא במקרים מיוחדים, וידועה הנהגת הגר"א במעשה רב שהיה מתפלל ביחיד כאשר הציבור התפללו מוקדם, כדי שלא להקדים עמהם.
ואביא את דברי הגרי"ש אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות סי' כג: "הריני בזה להודיעו כי כן אני מורה ובא להשואלים אותי כי יש לעשות כל טצדקי לא להתפלל לפני הזמן – פה בארץ הקודש שהמנהג המקובל בין רוב אשכנזים להתפלל בזמן – וזה בגלל כמה עקולי ופשורי שיש בזה (אם לא במקרים מיוחדים) כמו שהאריך כת"ר בקונט' הנ"ל" [מדובר על קונ' שחבר הרב אליהו שלזינגר רבה של גילה בענין קבלת שבת מפלג המנחה בתקופה של שעון קיץ]
שזכה לקבל שבתות מתוך רוב שמחה
אבל אפשר להתפלל קבלת שבת, לאחר הפלג, לסעוד, ולהתפלל מעריב בלילה ביחידות, וזה לכתחילה לכולם.
כמובן צריך שומר וכדומה.
ואם מתחיל הסעודה חצי שעה לפני השקיעה, מצוי מאוד בחו"ל, לא צריך שומר?
לכאורה לא צריך, אבל כיון שמדובר בסעודה ארוכה וגדולה, ראוי שתהיה תזכורת, מצוי ששוכחים.
השאר תגובה