שאלה:
האם מותר לאפות פעמיים בתבנית חד פעמית או שלאחר השימוש הראשון היא טעונה טבילה?
תשובה:
בנוגע לתבניות אלומניום חד פעמיות: אדם שמשתמש בהם באופן חד פעמי אינו חייב להטבילן, אולם אם הוא משתמש בהן כמה פעמים עד שמתבלות, יש מקום רב לחייבו טבילה. התבניות החד פעמיות שבהכשר הבד"ץ של העדה החרדית [חברת "מישרים" וכיוצא בזה, הן תוצרת הארץ ואינן חייבות טבילה, אלא אם כן צויין עליהן בפירוש שהן מתוצרת חו"ל.
מקורות:
על כך שבשימוש רב פעמי התבניות חייבות טבילה, ראה ס' הכשרות פרק ד סעי' כג.
ידוע שהאגרות משה ז"ל התיר,וגם כמדומני שרק משלושה פעמים של השמשתשות ומעלה יש פוסקים שצריכים.בתודה
האגרות משה ידוע לי וציינו לדבריו הרבה פעמים, הנושא שלוש פעמים אינו ברור לי.
אני חושב שצריך לחשוש לדעת הגר"ע זצוק"ל, שמחייב לטבול תבניות אלומיניום חד פעמי אפילו אם משתמש בהן פעם אחת בלבד, שהרי שם כלי עליהם.
כוונתי כמובן כאשר התבניות מיוצרות בחו"ל.
ואגב לא כל תבניות אלומיניום הנושאות חותמת בצ"ד יוצרו בארץ – יש הרבה פעמים שיש השגחת בד"צ וכתוב "מיובא מחול" והרוצה להיות ירא שמיים יחשוש לדעת הגרע ויטביל אפילו כשמתכוון להשתמש פעם אחת ולזרוק.. או יקנה תבניות מייצור ארץ ישראל
אינני מכיר דעה זו, אם כך סבר אכן זה מעניין, נשמח למקור כי מנהג העולם בודאי אינו כך.
נכון הוא הדבר שרבים נוהגים להקל, אבל ודאי שתלמידי הגר"ע זצוק"ל שהם כיום רוב הציבור של עדות המזרח, היראים שבהם ודאי לא יקלו בזה ושמעתי עדות מתלמיד חכם שרכש תבניות אלומיניום בהכשר בד"צ ולא שם לב שכתוב "יבוא חול" ולאחר שהגיע לביתו ראה את הכיתוב "יבוא חול" וזרק את החבילה כמות שהיא לפח האשפה.
לגבי מקור לגר"ע שסבר שכלים חד פעמיים ממתכות טעונים טבילה אפילו לפני שימוש אחד ויחיד, ראה חזו"ע שבת א' עמוד נו' ותרווה נחת.
אגב הסברה מאוד מובנת, שהרי שם כלי על התבניות האלה והראיה שבסעודות חשובות משתמשים בהם, ונכון שלאחר הארוחה זורקים לפח, אבל בזמן הסעודה יש להם שם כלי וחשיבות של כלי ושימוש של כלי!
אז נכון שלא נוח להטביל תבניות חד פעמיות, מאוד לא נוח וזה טרחה, אבל לדעת הגר"ע יש להטבילן…(אם מיוצרות במפעל גויים)
השאר תגובה