לתרומות לחץ כאן

הגשת מעיל כאשר ספק האם יש מוקצה בכיס

שאלה:

שלום,
האם מותר לראובן להגיש בשבת תיק או מעיל לשמעון שמתקרב ליהדות ומתארח אצלו בשבת כאשר יש ספק האם איזה דבר מוקצה מונח בכיסו של המעיל או בתיק (אבל לא יודעים את זה בבירור)?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית נכתוב את הדין עצמו: החשש כאן הוא רק במידה והמעיל יעשה מחמת אותו מוקצה כבסיס לדבר האסור. שכן אם הוא אינו נחשב בסיס לדבר האסור, אף אם יש בו מוקצה, הטלטול הזה נחשב "טלטול מן הצד – אגב המעיל – והוא מותר בשבת.

ובענין זה: אם כיס המעיל הוא כעין שקית נפרדת, כלומר הכי אינו חלק מעצם הבד של המעיל אלא תפור בתוכו כמו שמצוי במכנסי חליפת גברים, וגם הרבה במעילים, הרי שגם אם התקיימו לגבי הכיס הזה כל דיני בסיס, רק הוא בסיס ולא כל הבגד, והטלטול מותר.

אם כיס המעיל הוא עצם הבד, כמו שמצוי בכיס של חולצה, אזי בהחלט יתכן כאן דין בסיס. אבל זה רק בשלושה תנאים: המוקצה היה בתוך בערב שבת בין השמשות, וזה נעשה מדעת ולא מתוך שכחה, היה שם רק מוקצה, אבל אם היו שם דברים המותרים ודברים האסורים וערכם שווה, זה נחשב בסיס לדבר האסור והמותר גם יחד ואין איסור.

משום כך, ככל שמדובר במעיל שלא נראה שרגילים להשאיר בתוכו את חפצי המוקצה, רק לפני שיוצאים לדרך שמים שם את המפתחות או הטלפון וכדומה, נראה שהחשש הוא רחוק, לגבי התיק יש לחשוש יותר, אף שגם מדובר בסבירות נמוכה, בדרך כלל כאשר אדם נמצא בבית הטלפון שלו לידו, הספק הוא רק לגבי הארנק, ואם יש חשש כזה, אכן יש להמנע.

מקורות:

על פרטי דין בסיס לדבר האסור ראהארחות שבת חלק ב פרק יט סעי' שא ואילך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל