לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

קידושין חוזרים למען השלום בית

שאלה:

בס"ד

לכבוד הרבנים שליט"א
אני ורעייתי התחתנו בשעטו"מ בתאריך ראש חודש סיון שנת תשע"ו
הזוגיות שלנו 'נחמדה', אך שנינו מרגישים בלב שיש איזה 'נתק' שיש בינינו.
ניסינו לחשוב מה יכול להיות הסיבה לכך. (כמובן עם תיקון המידות והשתדלות בשלום בית וכו').
ולאחרונה מצאתי שכמה מגדולי האחרונים, הזכירו בספריהם רשימת תאריכים שאין נכון להתחיל בהם בשום דבר, ובין השאר גם לא לשאת בהם אשה, ואחד התאריכים הוא 'ראש חודש סיון'. [ראה בנפש החיים לגר"ח פלאג'י זצ"ל מערכת י' אות כד, ובקונטרס היחיאלי דף עו ע"ב, ועוד].
האם אני רשאי לחזור ולקדש את אשתי ביום אחר שאינו מהימים הנ"ל, כדי שלא יהיה בקידושין שום בעיה? [עיין בשו"ע אבהע"ז (סי' מ סעי' ח): וצריך לחזור ולקדשה מאביה לאחר שתולד כדי שיכניסנה בקדושין שאין בהם דופי, ע"כ].
ואם כן, באיזה אופן אקדשנה, האם צריך לקדשה בעדים, וכתובה חדשה [וז' ברכות עכ"פ בלי שום ומלכות]? (כמו כן אם יש עוד פרטים בצורת הקידושין, נא לפרטם).
והאם אחרי הקידושין השניים, הקידושין הראשונים בטלים לגמרי, ואין צורך בכתובה הישנה, או שהם אינם בטלים לגמרי (וא"כ צ"ב מה גדר הקידושין הראשונים כעת, שהרי אם הם אינם בטלים לגמרי, אז עדיין נחשב שנשא אשה בזמן לא טוב, ולא פקעה הקפידא לחלוטין)?
והאם בגלל שאני כהן יש לי בעיה כלשהי לחזור ולקדש את אשתי?
[נוסף על הנ"ל, ב'שבע ברכות' בחופה שלנו, הזמינו את הדודים וכו', וחלקם 'מסורתיים' שאינם מקפידים על קלה כבחמורה, וגם אחד טעה בברכה ועד שתיקנו אותו עבר זמן יותר מכדי אמירת 'שלום עליך רבי', וחלק גם גימגמו בברכות, ואמרו את המילים עם טעויות. האם עלינו לחשוש שהברכות הללו עלולות לגרום לכך שהזוגיות שלנו לא תצליח כל כך].

אני אודה לכם מאוד מאוד אם תענו לי תשובות ברורות על הנ"ל.
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

ברור שאין מושג כזה לקדש אישה לאחר שהיא כבר מקודשת. השו"ע הנ"ל שהזכרת מדבר באופן שהקידושין הראשונים היו נתונים במחלוקת אם חלו או לא. לדעת הראשונים (רוב הראשונים) האומר לאדם אם אשתך תלד נקבה הרי היא מקודשת לי, אינה מקודשת, ולדעת הרמב"ם המקדש עובר אם הוכר עוברה היא מקודשת. א"כ אדם שעשה מעשה כזה, הבת הזו מקודשת לדעת הרמב"ם ואינה מקודשת לדעת הראשונים, לכן מצד אחד צריכים לחשוש לדעת הרמב"ם ומאידך רוב הראשונים סבורים שאינה מקודשת לכן צריך לחזור ולקדשה קידושין ללא דופי. אבל מה הקשר לקידושין לאישה שהיא כבר מקודשת ללא דופי. 

גם אין סיבה שאם אחד המברכים טעה ותיקנו אותו שזה פוגם בזוגיות שלכם. אני מאחל לכם שתמצאו את הדרך להפרות את הזוגיות ביניכם, ויחזור האושר והשמחה עם כבוד הדדי לשרור בביתכם.

לעניות דעתי אירוע כזה גם עם עושים "כאילו" בלי שם ה' וכד' זה אירוע מיותר לחלוטין ולא יתרום כלום. השקיעו בדברים שיש בהם ניסיון מוכח – טיפול זוגי או עבודה עצמית שהיא מניבה הרבה יותר הצלחה מאשר אירועים כאלה ואחרים.

הרבה הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל