לתרומות לחץ כאן

השקיית עצים בחצר משותפת

שאלה:

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול:
אני גרה בבנין משותף שמחובר לו בנין משותף נוסף. לכל בנין ועד משלו ולו משלמים את דמי הועד. תשלום המים עבור ניקוי המדרגות וכיוצב משולם ע"י 2 הכניסות. אין הפרדה במים.
אבא שלי שיחיה שתל לפני כחמישים שנה בחצר הבנין מס' עצים לזיכוי הרבים: עץ הדסים שממנו הוא מביא כל שבת לבית הכנסת, עץ אתרוגים, עץ זיתים ועץ רימונים. למעשה כולם ב 2 הבנינים יודעים שהעצים "שייכים" למשפחתי אך מושקים במים של הבנין. אני בטוחה שכל השכנים היו שמחים להרוס את העצים ולבנות יחידות דיור או שלא יהיה שם כלום. העיקר לא לשלם. אף אחד בבנין לא במיוחד אוהב טבע כמו משפחתי.
ביום שישי האחרון שכן מהבנין המצורף לשלנו אמר שהוא מתנגד להשקייה. זה הרבה מים. הרבה כסף. בכל אופן הגנן השקה כמו כל שבוע. סיפרתי להורים שלי ואמרתי להם שאולי נשלם על המים באופן פרטי לועד אך הם מתנגדים באופן מוחלט. הם אומרים שהעצים אמנם שלנו אך כל השכנים יכולים להנות מהם וזה ככה כבר עשרות שנים.
השאלה שלי: האם מותר לי בכלל לברך עצי בשמים על ההדסים (אני עושה זאת כל יום לצורך ברכה). האם מותר לי להביא לבית הכנסת לזיכוי הרבים?
הבית אינו שלי ואין לי אפשרות לשלם לועד מאחורי גבם של הורי.
עלי לציין שבתוך כל ההזנחה של הבנין אני מוצאת את העצים של אבא שלי כקרן אור. כמובן ששכנים עם המון ילדים לא רואים זאת כך והתשלום הנוסף לועד לא מוצא חן בעיניהם.
אשמח לתשובה.
תודה רבה!

תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה,

העצים שנטועים בחצר המשותפת שייכים לכל דיירי הבניין ולא לדייר שנטע את העצים. ולכן מותר לגנן להשקות את העצים מהמים של רכוש המשותף. וכמו כן מותר לכל השכנים לקטוף וליהנות מהפירות ומהבשמים.

אם רוב הדיירים יתנגדו להמשך ההשקיה, או שוועד הבית יתנגד, אז יהיה אסור להמשיך ולהשקות את העצים מהמים של רכוש המשותף. אמנם כל עוד שלא הייתה התנגדות מרוב או מועד הבית, מותר להמשיך להשקות ואין אפשרות לדייר אחד להתנגד. ולמרות שמסתמא היו הרבה שכנים שהיו מעדיפים להפסיק, אך כל עוד ולא הביעו התנגדות הרי זה נחשב להסכמה, מאחר ובהתחלה היה הכל בהיתר ובהסכמה. 

בהצלחה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אני מניחה שהם מתנגדים אך מחמת הכבוד לאבא שלי לא אומרים זאת בגלוי.
    כלומר אפשר להמשיך להשקות ולברך.

    תודה רבה!!!

  2. אתרוג שגדל בחצר השותפים שייך האתרוג לכל בעלי החצר, ולכן דייר אחד לא יכול לקחת אתרוג ולנענע כיון שיש לו בו שותפות לשאר שכנים, וצריך שהם יקנו לו את חלקם באתרוג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל