שאלה:
האם מלח הוא דבר מבושל (ואין בו בישול אחר בישול בשבת), וכן סוכר.
תשובה:
שני חלקים בתשובה לשאלתך:
1. המלח במדינת ישראל היום רובו אינו מבושל.
2. סוכר מבושל ואעפ"כ יש בו בישול אחר בישול, כיון שהוא דבר נמס שעל ידי החום הופך, לנוזלי, ולכן יש לו דין של לח שיש בו בישול אחר בישול, כך מבואר בשערי תשובה בסי' שיח.
נשמע מהתשובה שמיעוטו מבושל זה תלוי בחברה מסויימת?
השתמשתי בניסוחים שהיו בזמנו, כשיצא ספר ארחות שבת הם כתבו במהדורה הראשונה שהמלח מבושל, ואז התברר להם שלא כך, והם כתבו בעיתון יתד נאמן הבהרה בסגנון כעין זה.
היחס אל סוכר כנוזלי לדון בו על בשול אחר בשול שנוי במחלוקת פוסקים ואכן לכתחילה חוששין לכך אך אין זה מעיקר הדין ולכן מותר כמדומני לרוב הפוסקים לשפוך מים חמים ישירות על סוכר גבישי אך לא על סוכרזית
ולחוששים לשע"ת יעשו כן בכלי שני
למעשה למיטב ידיעתי המנהג גורף לאסור גם בסוכר מחמת מחלוקת זו.
השאר תגובה