לתרומות לחץ כאן

ocd איך מתנהלים בתפילות ובברכות?

שאלה:

שלום לרבנים המשיבים
אני נער בן ארבע עשרה עוד מעט. אבי התחזק (תפילין, כיפה וכו') לפני כמה שנים וכיום אנחנו ב"ה שומרי תורה ומצוות.
לפני מספר חודשים התפילות שלי נהיו ארוכות יותר ויותר- חשבתי שאני לא הוגה את המילים כראוי. קריאת שמע הייתה לוקחת לי בין ארבעים דקות לכמה שעות. הייתי בשירותים לפעמים יותר מ45 דקות מפני שחששתי שנשאר לי קצת צואה חוץ מכבוד תורתו שלא קינחתי.
בסופו של דבר הלכתי לפסיכולוג ועברתי טיפול והיום ב"ה אני משתפר יותר ויותר (כבר כמעט נורמלי).
השאלות שלי הן כאלה:
1. לעתים קורה לי אחרי תפילת עמידה או באמצע התפילה עצמה שאני חש צורך לחזור ולהתפלל שוב כדי להיות בטוח שיצאתי י"ח. מה אני עושה במקרה כזה? ואם זה באמצע התפילה, זה לא נקרא שאני לר מכוון לצאת י"ח?
2. חוץ מכבוד הרב, בשירותים, עד כמה צריך לקנח? מה הגבול?…
3. הרבה פעמים קורה לי שאני מנסה לכוון בק"ש ולא מצליח כ"כ. אע"פ שלדעתי כל בן אדם אחר היה מסתפק בכוונה שאני מכוון, אני כל הזמן הייתי נמצא בספק אם זה מספיק. מה לעשות במקרה כזה?
4. כשאני מניח תפילין לפעמים אני מוצא כל מיני נקודות לבנות קטנטנות על התפילין מבפנים ומבחוץ ואני לא יודע אם זה חציצה. וגם לעתים יש שריטה קטנטנה על הרצועה מבחוץ ואני בספק אם זה בסדר. הם הרב יכול לומר לי מה ההלכה בנושא?

תודה רבה וסליחה על האורך…מצטער…

תשובה:

שלום וברכה

הכלל בענין הזה מאוד ברור בעיני, הדרך הנכונה וכך ייסד בעל הקהילות יעקב אביו של הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א שהיה גדול הדור:

1. לעולם אין לחזור על השמונה ולא על שום ברכה גם אם אתה בטוח שלא יצאת ידי חובה! וגם אם אתה בטוח שזה לא קשור לocd על אחריותי זה בסדר, לא חוזרים, נקודה. אומרים פעם אחת ובקצב הרגיל של כולם וגמרנו.

2. קינוח צריך עד שלא רואים מבחוץ כשאתה יושב שיש שם צואה. קינוח כזה הוא כלום, שלוש ארבע פעמים שקינחת זה כבר נקי. לא צריך יותר.

3. כוונה בסיסית וכנ"ל אף פעם לא לחזור שוב, אין צורך גם אם אתה בטוח שהיום במיוחד לא הצלחת לכוון… פסוק ראשון עד 15-20 שניות ולא יותר, בשאר חלקי קיאת שמע בלאו הכי הכוונה לא מעכבת ואתה לא מקפיד על זה כלל.

4. העיקר להלכה שכל זמן שממבט מרוחק הרצועה נראית שחורה זה בסדר, כך שגם אם יש ממש קילופים אם זה על מיעוט הרצועה זה לא פוסל, לכן אתה לגמרי לא מסתכל על הרצועה, וכל עוד לא ראית ממש קילוף רציני ומשמעותי הניכר ממרחק של כמה מטרים, אתה לא נוגע בזה.

רפואה שלמה ויום נעים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אח יקר
    חזק ואמץ
    אני רק רוצה ברשות רבני בית ההוראה לחזק את דבריהם הקדושים
    אתה במצב שאסור לך לחשוש לכלום, תהיה רגוע במאה אחוז, ה' שמח במצוות שלך כפי שאתה עושה בפעם הראשונה.
    כיון שזה מזיק לבריאותך אם תבדוק שוב ושוב אתה נחשב ממש כמו "אנוס" ופטור לגמרי מלבדוק!

    שא ברכה

  2. ישר כוחכם!
    זה לא יאומן, גם לי יש נטיה לאותה בעיה ואני קורא את השאלה ופוגש פה סעיף אחר סעיף את ה"שגעונות" האישיים שלי. שמח בשביל הנער שלפחות הוא חי בבית ירא שמיים בשונה מאוד ממה שהיה אצלי ואכמ"ל… אציין שעלי מקלים את המצב כדורים במירשם מסוג SSRI. בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל