לתרומות לחץ כאן

משחקי הרכבה בשבת

שאלה:

האם מותר לתת לילדים לשחק בשבת משחקי הרכבה לגו? וכן פליימוביל שמדובר גם על הרכבה-בניית חלקים במשחק ולא רק משחק בחלקים בנויים מכבר?
בנוסף, לעיתים תכופות הילדים מבקשים מהמבוגרים עזרה לבנות או לפרק חלק שהם מתקשים, כיצד יש לנהוג?

תשובה:

בנוגע למשחקי הרכבה יש דעות חלוקות: מעיקר הדין נראה שכיון שהם עשויים לפירוק מידי אין בכך כל איסור, וזאת על פי מה שכתב בשו”ע הרב סי’ שיג סעי’ כא לגבי כלי שעשוי לפירוק באותו יום. טעם נוסף נראה לומר בזה לקולא, שכן אבני המשחק כל אחד מהם הוא כלי בפני עצמו שדרך השימוש בו הוא לצורך הרכבה, כך שההרכבה אינה נחשבת בנין הכלי אלא שימוש בו [כך שגם לדעת החזון איש בסי’ נ ס”ק ט החולק על השולחן ערוך הרב נראה להקל בנידון דידן], וכן הוראת רבים מפוסקי זמנינו. אולם, בס’ ארחות שבת עמ’ רפח הביאו בשם הגרי”ש אלישיב שהחמיר בזה בדבר שיש בו הרכבה מהודקת. וכן הגרש"ז אויערבך בשולחן שלמה דן להחמיר בזה בלגו שכל פעם זה בנין שונה, ואינו דומה לכלי שכל פעם מרכיבים ומפרקים את אותו הכלי עצמו.

לכן אני בביתי נותן לילדים הקטנים לשחק, אבל המבוגרים מעל גיל 10-11 ובובדאי מעל גיל מצוות [כל אחד יקבע לפי בשלותם הנפשית של בני ביתו], לא ישחקו ולא יעזרו, והילדים גם יודעים את זה שלא מבקשים. רק להסביר שזה לא אסור, כי שבת היא גם לילדים… אלא מחמירים על פי שיטות מסוימות ולכן לקטנים יש להקל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ישנו פוסק בן זמננו שאוסר את הרכבת הפאזלים בשבת לא מצד בונה (שרוב ככל הפאזלים רפויים ובהרמה של קצה הפאזל הוא מתפרק מידית ולא יציב להחזיק בפני עצמו ללא השולחן או הרצפה שמתחתיו)
    אלא שאותו פוסק אוסר זאת מדין מלאכת כותב, והראיה שלו שמלאכת כותב חמורה יותר ממלאכת בונה, כיוון שאין איסור בבניה שאינה מתקיימת לאורך זמן, ואילו בכותב על חלון באמצעות האדים אוסרים זאת על אף שהכתיבה לא מתקיימת..

    מה דעת כבוד הרבנים המשיבים?

  2. כן דבריו בפאזל אבל יד פוסקים שלא רואים איסור בלשחק בפאזל בשבת ואינם מחלקים כלל בין ילד ובין מבוגר.
    לכאורה הפאזל נועד לפירוק והרכבה והכתיבה אינה ברת קיימא ומדוע לאסור?
    כתיבה על אדים בחלון עם האצבע דמי לדרך שבה כותבים אבל חיבור חלקי פאזל אחד לשני היוצרת כתיבה אינה דרך כתיבה ובנוסף אין הכתיבה מתקיימת לאורך זמן והרי לנו תרי-דרבנן לצורך הנאה בשבת ומדוע לא להתיר?

  3. ראשית זו כן כתביה מתקיימת, כתיבה שאינה מתקיימת זה לא תלוי בכוונתך לפרק, אם תרצה הפאזל ישאר על הריצפה לעד, כמו כן כתיבה שאינה מתקיימת אסורה מדרבנן.
    אין היתר של תרי דרבנן לצורך הנאה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל