לתרומות לחץ כאן

א. מיטות צמודות בימי נדה. ב.קבלת מילגה על לימוד תורה

שאלה:

א. האם בזמן הרחקות שצריך להרחיק את המיטות. האם בזמן שיש ילדים קטנים שישנים בין בני הזוג זה מועיל במקום הרחקה? [היינו 2 מיטות, אך צמודות זה לזה, אך יש תינוקת שישנה בינהם, ולפעמים גם ילדה קטנה מלבד התינוקת]
ב. ידוע שאף שמותר לקחת מילגה על לימודו, מ"מ וודאי שמי שיכול בלי תבוא עליו ברכה, דאחרי הכל זה קצת פוגם ב"לשמה" [וכ"ש לקיחת מלגה מעבר למילגת הכולל על כל מיני שעות לימוד (ליל פורים, ימי שישי וכד')] מאידך בהסכם יששכר וזבולון ידוע שדעת הרבה אחרונים שזה לכתחילה לגמרי ולא מפסיד כלל משכרו. האם יש הבדל בין קבלת מילגה לבין הסכם יששכר וזבולון?

תשובה:

שלום וברכה

אין להקל גם אם יש ילד ביניהם, ויש להפריד את המיטות.

בשאלתך לגבי מילגה על לימוד אתה מערב שני נושאים: יש נושא אחד של לימוד תורה לשמה, נכון הדבר שמי שלומד כדי לקבל כסף חסר לו ב"לשמה", נהגו להקל לקבל תמיכה כי בלי זה באמת קשה לעשות את זה [והרעיון שאליו צריך לשאוף, הוא שאכן הלימוד לא יהיה בגלל הכסף, אלא הכסף יאפשר קיום בסיסי שמאפשר את הלימוד שאליו בלאו הכי שואפים]. אבל יש נושא שני, של יששכר וזבולון, שם זה לא נושא של "לשמה", אלא שכיון שיש ממש חוזה בין היששכר לזבולון, יש נדון האם הם מתחלקים בזכויותיהם, ועל זה אמת כתבת שהרבה אחרונים כתבו שאינו מפסיד שכרו, כלומר אם הוא לומד בשביל הכסף באמת חסר לו בלשמה, אבל השכר למעשה על מה שהוא כן עושה – עצם הלימוד שלו, דנו אם הוא מתחלק בו עם היששכר. לכן בהחלט יש הבדל בין קבלת מילגה לבין הנושא הזההזה של הסכם יששכר וזבולון.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ברור לגמרי, מה שהסברתי הוא שהסכם יששכר וזבולון הוא יותר בעייתי מכל מילגה. ובכל מילגה וגם בהסכם האמור, לענין "לשמה" זה תלוי מה המטרה וכאמור, אם המטרה הכסף זו בעיה, אבל אם המטרה היא רק הלימוד והכסף רק מאפשר את זה, אין בעיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל