לתרומות לחץ כאן

חאלקה – מתי עושים וכיצד?

שאלה:

הילד שלי יהיה בן 3 כמה ימים אחרי שבועות. האם יש עניין עפ"י המנהג להקדים את התספורת לל"ג בעומר או שעדיף לחכות לגיל 3? ואם אפשר בבקשה להסביר לי בקצרה איך עושים את התספורת עצמה? האם זה חייב להיות דוקא עם מספרים? או מכונה? או שקודם מספרים ואז מכונה?…

תשובה:

שלום רב,

אין חיוב כלל לעשות חלאקה, זה מנהג שהיה מקובל יותר בין קהילות החסידים והספרדים, אשכנזים כלל לא הכירו מנהג זה, ובכל מקרה הוא אינו חובה], בין הנוהגים כך המנהג העיקרי הוא באותו יום, ויש שהורו שעל כל פנים לא להקדים, בשעת הצורך ניתן לאחר מעט [כפי שנהגו רבים לדחות מעט את החאלקה כדי לקיימה בקברו של רשב"י במירון ביום ההילולה. אבל גם אם מקדימים מעט זה לא נורא כיון שכאמור זו לא הלכה.

הרעיון הוא ליצור לילד פיאות… בתחילה מורידים קצת במספרים על ייד קרובי משפחה או רבנים, שמחים יחד ואחר כך מספרים עם מכונה או מספריים או גם וגם, כל אחד כפי התספורת הנהוגה אצלו…

ממזל טוב ורוב נחת. 

מקורות:

בדברי השותי”ם בדורות האחרונים האריכו כמה וכמה לגבי זה שמנהג זה מנהג קדמון הוא ויש להקפיד עליו בקהילות שהקפידו על כך [יש שכתבו שהנוהגים כן ורוצים להקדים התספורת מחמת סיבות שונות צריכים התרת נדרים על כך].
חכמים הביאו על כך את הפסוק “שלוש שנים ערלים יהיו לכם”, והיינו שעד גיל שלוש ליבו של הילד הוא בבחינת ערל שאינו ראוי לתורה ולמצוות, ובגיל שלוש זהו הגיל בו כבר ניתן להתחיל לחנכו בקיומן כראוי. משום כך אגב היה המנהג הקדום עוד מתקופת הראשונים [כמובא בס’ הרוקח] להכניס את הילד לתלמוד תורה בהגיעו לגיל שלוש ולהתחיל ללמדו את אותיות ה’ ב’.
ראה בנטעי גבריאל , באריכות בנושא ראה מאמרו של הרב בצלאל לנדוי ז”ל בקובץ זכור לאברהם (תשנג) ראהכאן: חלאקה. וראה בקונטרס “החלאקה” עמ’ 12 הערה ג שכן המנהג גם בין הספרדים, ושהגרב”צ אבא שאול הקפיד על כך (אם כי הקפיד שיהיה בשנה השלישית דווקא ביום לג בעומר ע”ש) וראה שו”ת יחוה דעת ח”ה סי’ לה (ולא ציין המנהג בין הספרדים, אך נראה מדבריו שאף בין הספרדים נהגו כן), וע”ע בשו”ת מים ההלכה (ח”א סי’ עח) שהביא בשם הר”י קאפח (בספרו הליכות תימן) שגם בין התימנים נהגו להקפיד על השנה השלישית דווקא, ועי’ שו”ת עשה לך רב (לרח”ד הלוי ח”ח סי’ נב) שכתב שבמקומות שנהגו כן ורוצים לספר את הילד קודם שלש שנים צריכים לעשות התרת נדרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל