לתרומות לחץ כאן

טלטול טלפון סלולרי בשבת לצורך מקומו

שאלה:

שלום רב
כשהילדים שמו פלפון בכיור וכמובן שאיני רוצה להשתמש בכיור זה כדי לא לקלקל הפלפון האם זה נחשב לצו"מ?
והאם פלפון נקרא כשמל"א או שזה יותר חמור?
תודה רבה
שבת שלום

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה ודאי זה נחשב לצורך מקומו, הטלטול אינה נעשה כדי שלא יתקלקל הטלפון, אלא כדי שתוכל להשתמש בכיור.

לגבי הגדרת המכשיר: אם מדובר במכשיר פשוט וזול שאין לך בעיה שהילדים ישתמשו בו [וישימו בכיור…] זה כלי שמלאכתו לאיסור, ומותר לטלטל לצורך מקומו, אבל אם זה מכשיר יקר יותר שאתה נזהר עליו, זה מוקצה מחמת חסרון כיס ואסור. כמו כן יש לדעת, שיש מכשירים, בעיקר מצוי במכשיר טאצ', על ידי הטלטול המסך עשוי להדלק, מכשיר כזה לא ניתן בכל מקרה להזיז בשבת.

אמנם, למעשה יש עוד סיבה להחמיר ולכן קשה עלי ההכרעה בזה, הכלל שבידינו הוא שכלי שמלאכתו לאיסור שאין לו שום שימוש של היתר, הוא מוקצה מחמת גופו ואין לטלטלו בשבת אפילו לצורך מקומו. ממילא טלפון שכאשר המסך כבוי אי אפשר לראות בו את השעה אולי הוא נחשב שאין לו שימוש היתר, אא"כ השימוש כשעון מעורר יחשב כזה אף שלא ניתן לכוונו בשבת, לכן למעשה יש לעיין בזה מהסיבה הזו, אף שאני נוטה יותר להיתר וכאמור.

מקורות:

על מחלוקתם של הפוסקים לגבי כלי שמלאכתו לאיסור שאין לו תשמיש היתר, ראה משנה ברורה סי’ שח ס”ק לד, ובסי’ רעט שעה”צ ס”ק ד, וראה בבירורי הלכה שבסו”ס ארחות שבת שהגרי”ש אלישיב והגרש”ז אויערך הורו בזה להחמיר ובאג”מ או”ח ח”ה סי’ כב נראה שמתיר.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. האם כבוד הרב יכול לציין מקור שדבר שאינו מונע השתמשות רק מפריע נחשב ?
    (לא שח"ו איני מקבל רק יש לי חבר שטוען לי שזה ל"ח צ"מ)

  2. זו סברא פשוטה. בארחות שבת עמ' יד הביאו דוגמאות: אדם שיש לו מוקצה על השולחן וזה מפריע לו כי הוא רוצה לערוך את השולחן לסעודה. מה כל כך נורא, אי אפשר לאכול כזה על השולחן? קצת לא נעים אבל הרי לא מדובר שיוב לו על השולחן המקרר… יש מקום להסתדר… כך כתבו על מוקצה שמונח על הריצפה ויש חשש שמישהו אולי יכשל בו, זה לא מונע שימוש אבל מםריע…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל