לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

טלטול מסכת מגן בשבת

שאלה:

ב"ה
כבוד הרב שלום,
רציתי לשאול האם היתר טלטול בשבת וכו' של מסכת מגן פה-אף כמו בזמנינו הוא היתר הילכתי שמובא בתורה ואסמכתא לכך מסווה של משה רבינו ע"ה.
מצד אחד תפקידה היה להגן על אחרים כי לא יוכלו להסתכל באור פניו. ומאידך גיסא להגן על צניעות משה כמו רעלה שמגינה על צניעות האישה ומותרת ללבישה בשבת באותן המדינות (שבת סה ע"א). והיה מורידה אך ורק בפני כבוד השכינה באוהל מועד, מכוון שמשה רבינו ע"ה היה ענו באדם וגו' ומראה של הקדושה בפרהסיא וכתוצאה חשש לנגיעות לגאוה היתה מזיקה לו יותר מכל חולי שבעולם.

תשובה:

אין לדמות רעלה או מסווה של משה רבינו למסכת מגן, הרעלה היא אכן לבוש, כמו שהחולצה מצניעה את הגוף, הרעלה מצניעה את הפנים וזה ודאי מלבוש, המסכה לא באה להצניע את הגוף כמו בגד, אלא להגן על האדם מוירוסים, וזה יותר דומה לתחבושת וכדומה שאם זה ניתן להציל מצער הגוף מותר ואם כדי להציל מטינוף הבגדים אסור, ראה הפרטים בזה בשו"ע סי' שג סעי' טו ובמשנה ברורה שם, ולכן סברו הפוסקים להתיר, כמו בכל צער הגוף, ובלבד שזה מקום שמאוד מקפידים שלא להסיר את המסכה כמו בארה"ב שהמחלה בתוקפה, כי אחרת יש חשש שמא יטלטלנה ד' אמות ברשות הרבים. מחמת שקשה עלי ההכרעה בענין זה לגבי מקומות שונים כי צריך להיות שם כדי להבין את המצב לאשורו, מומלץ בכל מקום לשאול את הרב המקומי.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ולעניין מסכת מגן "אף-פה".
    יש להתיר לצאת לבוש במסכת מגן למניעת הדבקה בנגיף קורונה (שמעובר לאדם לזולתו בדרך פיזור טיפתי באויר ונשאף לתוך גוף האדם דרך מערכת נשימה חיצונית של אף או פה). חבישת מסכת מגן הינו חוק חדש של משרד הבריאות בישראל (מתאריך 11.04.2020 יז ניסן תש"פ) והיתר זה תוקף אף במקום שאין שם עירוב, משום שחבישתה של המסכה זאת נחשב בז"ז לדרך לבוש ולא כדרך טלטול ולפי כן הדבר מותר בהחלט כמבואר בשו"ע (שם סעיף ב'). וזה אעפ"כ שמובא במפורש בגמרא (שבת סו ע"א) שאסור לצאת במסכה לרשות הרבים, וביאר הרמב"ם (שבת יט טו) שהטעם לכך משום שאינו דרך מלבוש. אין זה עניין לכאן, שכיון שבזמן הזה דרך כל התושבים ללבוש במסכות הללו ולהסתובב עמהן בכל מקום וזה עוד לפני התוקף הוראת החוק החדש, ועל כמה וכמה כאשר הדבר מחויב ע"פ חוקי המדינה (דינא דמלכותא), ולכן נעשה להיות כדרך מלבוש גמור ומותר (כעין דין משקפיים שהתירו הפוסקים, ראה במשנ"ב ס"ק מד, שש"ך עמ' רסט).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל