לתרומות לחץ כאן

הלוואה מבנק

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
יש לי שאלה בשנה האחרונה אני לומד ספר בהלכות ריבית שנקרא "אפיקי מים" של הרב משה פנירי שליט"א. ורציתי להתייעץ עם רב בנושא של הלוואה.
אני רוצה לקחת הלוואה מהבנק (אין לי אופציה לקחת מחברים/משפחה) בשביל להוציא רישיון על קטנוע על מנת לעבוד בשליחויות. עכשיו קראתי שיש בספר שיש מלא דיעות לגבי בנק , שיש בצד מיעוט פוסקים שמתירים לקחת הלוואה מבנק כי בנק זה לא אדם פרטי אלא חברה בע"מ, אבל הרוב חלקו על טענה זו. קראתי שיש דיעה של הרב אלישיב זצ"ל שלמי שיש תוכנית חיסכון/מט"ח אפשר להתיר לקחת הלוואה מבנק ולשעבד את החיסכון/מטח לעסקא כי אם האדם ישבור תוכנית חיסכון זה כאילו הוא יוצא נפסד , אך זה הופיע בספר כאופציה בעדיפות שניה. (ראשונה זה שצריך לקחת הלוואה לצורך עסק שמניב רווחים ממש ועדיפות שלישית למי שיש דירה משלו) אך שורה תחתונה ממה שהבנתי מהספר שאפילו שיש מקומות להתיר ועל מי לסמוך תמיד עדיף ללכת על היתר עסקא קלאסי שההלוואה נעשית לצורך השקעה כלשהי או אם לאדם יש עסק מניב רווחים. לכן אני בהתלבטות מצד אחד אני רוצה להחמיר ומצד שני יש לי תוכנית חיסכון במט"ח שאני יכול לשעבד לבנק לפי הדיעה של הרב אלישיב זצ"ל , בצירוף זה שאני לוקח את זה על מנת שאוכל להוציא רישיון לצורך עבודה (למרות שאני לא יודע בוודאות אם הצירוף הזה נחשב). מה כבוד הרב ממליץ לי לעשות ?

שאלה שניה שלא קשורה ישירות לממונות רציתי לדעת איזה פוסק או פוסקים בדורנו פוסקים על פי שיטת/דרך "הבן איש חי" זצוק"ל ?

תשובה:

שלום וברכה,

הלוואה למטרת עסקים מותרת מהבנק כיון שיש לבנק היתר עסקה. הלוואה לצורך רישיון כשמטרת הרישיון לצורך פרנסה נחשב להלוואה לצורך עסקים – גם זה נכלל בתורת עסק שרוצה להרוויח מהרישיון. הדעות שהבאת נאמרו כאשר אדם לוקח הלוואה לצורך מחייתו ולא עושה עסק, שבכך יש הסוברים שאם יש לו השקעה צדדית הרי זה כעסק. אבל מטרת ההלוואה להקים עסק, מותר. והוצאות רישיון עבור עסק מוגדר כעסק.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל