לתרומות לחץ כאן

השהיית מיחם חשמלי בשבת

שאלה:

שלום
מיחם חשמלי נידון כאינו גו"ק כיון שיכול לחתות ע"י הכפתור של רתיחה (כאשר אין היתר של טוח בטיט).
שאלתי היא שהרי באינו גו"ק דעת המ"ב שיש להחמיר לכתחילה כדעת השו"ע ריש סי' רנג שאין להשהות אלא מצטמק ורע לו, וא"כ כאשר המים רותחים ומעבירים את המיחם למצב שבת המים כבר אינם מעלים בועות וא"כ הם קצת פחות מכל צרכם (שזה מצטמק ורע לו במים) ונמצא שמשהה פחות ממצטמק ורע לו?
(ואף להשיטות שיד סולדת נחשב המקסימום לענין בישול, הרי כאן עסקינן בגזרת שהיה שמא יחתה ויעבור משום מבעיר ואי"ז שייך לבישול כמבואר בפמ"ג ריש סימן רנג).

תודה רבה!

תשובה:

החשש שמא יחתה הוא תמיד בגלל שהמאכל אינו מספיק מבושל, זה לא רלוונטי שהאיסור הוא מבעיר, ולכן כיון שהמים חמים מספיק והפעלה על הרתחה תגרום לחסרונם – איודם, זה מצטמק ורע לו ומותר.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לכאו' זה מחודש כי סו"ס קבעו שיהיה מצטמק ורע לו, ולפי האמור מספיק שזה 'כמעט' מצטמק ורע לו שכבר בזה אין חשש חיתוי.
    אלא"כ נאמר דהתירו להשהות דבר שאם הוא יצטמק הוא יהיה מצטמק ורע לו ובכך כבר אין חשש חיתוי, ולכן כל שהמים נשארים בחום כזה שאם יחתה יבוא תכף למצטמק ורע לו מותר. האם זאת כוונתכם?
    תודה רבה

  2. בסברא אני מבין, רק מה שחידשתם לי שמצטמק ורע לו שונה למשל מחנניה המתיר ממאכל ב"ד, או מהשיטות המתירות מצטמק ויפה לו, דשם פשוט שהכוונה שצריך שבעת השהיה עצמה יהיה כמאב"ד או מצטמק ויפה לו.
    או שגם שם הגדר כמו במצטמק ורע לו?
    תודה רבה!

  3. שם זה ענין אחר, ברור שאם זה עדיין לא מאכל בן דרוסאי יש בזה איסור בישול עדיין, כאן בעצם דרגת החום מספקת לשתייה וכל שינוי רק יזיק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל