לתרומות לחץ כאן

הטמנה בשבת

שאלה:

לכבוד הרב שלי"טא
כ' השו"ע סעיף ב' אֲפִלּוּ תַּבְשִׁיל שֶׁנִּתְבַּשֵּׁל כָּל צָרְכּוֹ, אָסוּר לְהַטְמִין בְּשַׁבָּת אֲפִלּוּ בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ מוֹסִיף הֲבָל. וּמִכָּל מָקוֹם לָשׂוּם כֵּלִי עַל הַתַּבְשִׁיל כְּדֵי לְשָׁמְרוֹ מִן הָעַכְבָּרִים, אוֹ כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְטַנֵּף בָּעַפְרוּרִית, שָׁרֵי שֶׁאֵין זֶה כְּמַטְמִין לְהָחֵם אֶלָּא כְּשׁוֹמֵר וְנוֹתֵן כִּסוּי עַל הַקְּדֵרָה.
יש להסתפק במי שעוטף חלה בניילון נצמד, או שמכניסה לתוך שקית ניילון, ומניחה על קדרה שעל הפלטה, אי חשיב כהטמנה בזה שכשהחלה עטופה והיא נמצאת על הקדירה הרי הניילון העוטף את הקדירה גורם שהחום יתפשט בחלה וישמר בה, והוה מוסיף הבל, ויהיה אסור לעשות כן אף בער"ש. או דלמא שאין זה נחשב הטמנה כיון שאנו מתייחסים לזה שהחום בא מהפלטה שתחתיה, והניילון רק גורם שהחום יתפשט וישמר בחלה, אך אינו מוסיף חום, (ולא דמי לבגדים הנתונים על הקדרה שעל האש, בסעי' ח', מפני ששם מחמת חום האש הבגדים עצמם מוסיפים הבל, משא"כ כאן שרק גורמים לחום שכבר בא מבקדר שישמר ויתפשט בחלה), אך א"כ הוה לפחות הטמנה בדבר שאינו מוסיף הבל. או דלמא דיש לדון כמו שכ' החזו"א על נתינת אוכל בקדרה שאנו חשיב הטמנה אף אם כוונתו לשמור בזה על החום, (עי' חזו"א סי' לז סקל"ב). וצ"ע.
תודה רבה.
ישראל גליק

תשובה:

מותר, אבל לא מהטעמים שהזכרת אלא מהטעם שהזכיר השו"ע שציטטת… שכיסוי אחד אינו נחשב הטמנה אלא זה עיטוף הנעשה כדי שהמאכל לא יטנף.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב.
    לכאו' לא מבואר בשו"ע שתמיד כיסוי א' אינו בגדר הטמנה אלא עיטוף שהמאכל לא יטנף. רק שאם שם את הכיסוי למטרה שלא יטנף, לא הוי הטמנה, אך כששם למטרת הטמנה גם כיסןי א' הוי הטמנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל