לתרומות לחץ כאן

ירושה

שאלה:

שאלה בדין ירושה .
ראובן הבן היה גר בבני ברק ובבניין שלו היו מחסנים למכירה והבן קנה מחסן אחד וכשה האבא שלו שמע שהקבלן מוכר שמה מחסנים בבניין של הבן שלו הוא רצה גם כן לקנות מחסן שמה בבניין של הבן שלו והוא ביקש לקנות והקבלן אמר לו שאי אפשר לקנות בגלל שהמחסנים האלה מיועדים אך ורק לדיירים בבניין הזה וכשראה שזה ככה הוא ניגש אצל הבן שלו
(ראובן שהוא גר שמה בבניין ) נתן לבן שלו כסף שיקנה לו (לאבא) מחסן ושיהיה רשום על השם של הבן (בגלל שהוא לא יכל לקנות על השם שלו בגלל שהוא לא גר שמה אז עשה את זה על השם שלו הבן שלו ) וככה עשו וכעבור כמה שנים האבא נפטר ובאו הילדים שלו וטענו שהמחסן הזה שייך לאבא שלהם כי הוא קנה מהכסף שלו וצריך לחלק אותו לכל הילדים כדין ירושה .
מה הדין עם ראובן יטען אכן זה נכון שאבא קנה את זה מהכסף שלו אבל זה רשום על השם שלי , וזה שייך לי, אבא אהב אותי ורצה להביא לי מתנה .!!
ומה הדין אם ראובן יטען ויאמר אכן נכון שאבא קנה אבל אחרי כמה שנים אני קניתי ממנו את המחסן כי הוא ראה שאין בו צורך לעצמו .(ללא שטר ועדים)
ומה הדין אם ראובן יטען ויאמר שהוא רצה לקנות את המחסן אבל לא היה לו כסף וניגש אצל אבא שלו וביקש ממנו הלוואה בשביל לקנות את המחסן מהקבלן והאבא הביא לו כסף והוא קנה ואחרי כמה שנים החזיר לו את הכסף (ההלוואה וההחזר בוצעו ללא שטר וללא עדים)

תשובה:

שלום וברכה,

כדי לפסוק בזה צריך לשמוע את הדברים בצורה מדוקדקת וארשום בקצרה רק פרטי דינים בזה.

כאשר אדם רשם נכס על שמו של השני, והשני מודה בכך, הרי הקרקע שייכת לקונה ולא למי שנרשם על שמו הנכס. ולכן אם טוען הבן שהאבא קנה את הקרקע על שם הבן והקנה לו את הקרקע מיד – בזמן הקנייה, או שהבן טוען שהוא קנה לעצמו, והכסף היה הלוואה מהאבא – הקרקע שייכת לבן. כיון שהרישום היה אמיתי ולא רק להברחה.

אולם אם טוען הבן שהאבא רשם על שמו, ואחר זמן קנה הבן מהאבא, על הבן להביא ראיה שקנה כיון שאין לו שטר ולא חזקה, והרישום אינו ראיה כיון שמודה שאינה ראיה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סו"ס ס בדין רשם שטר על שם חברו. וראה את כל פרטי הדין בערוך נשלחן שם, ומשם תלמד לכל הנ"ל. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל