לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הגיע משלוח עם מוצרים שלא הזמנתי

שאלה:

שלום וברכה,
עשיתי הזמנה בסופרמרקט דרך אינטרנט, וכשהגיע המשלוח התברר שהיו מלא מוצרים שלא הזמנתי, ואמרתי לשליח לקחת אותם בחזרה, והוא אמר לי שאסור לו לקחת אותם, ושעלי לעמוד בקשר עם החנות שיבואו לקחת אותם.מיד ניסיתי ליצור קשר טלפוני עם החנות ללא הצלחה. במענה הקולי אמרו לשלוח מייל, וזה מה שעשיתי כמה וכמה פעמים, ואין שום מענה. השאלה שלי היא האם אני יכול לזכות במוצרים או להפקירם.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

המוצרים שהגיעו לידך בטעות הרי הם אבדה מבעליהם, וחל עליך חובת השבת אבדה. עליך להודיע לסופר שהמוצרים בידך. וכן להודיע להם שאתה שומר על המוצרים עד זמן מסוים (יומיים), ואם לא יבואו לקחתם, אתה מוציא אותם מביתך ומניח אותם ברחוב. ובכך אתה ממלא את חובתך.

מסתבר שאחרי שאתה מוציא את המוצרים לרחוב והם עדיין לא מגיעים לקחם, נעשו המוצרים הפקר, ותוכל לחזור ולזכות המוצרים.

בהצלחה.

מקורות:

ממון שהגיע לידו בטעות ועדיין לא התייאשו חל עליו השבת אבדה. וכאשר מודיע שהמוצרים אצלו יצא ידי חובת השבה.

אם תשאל, הרי קיים חשש שמא המוצרים לא שייכים לסופר, אלא שייכים ללקוח אחר, וללקוח שרכש אותם לא הודעת שיבוא לקחתם, וכלפיו לא קיימת מצוות השבת אבדה. יש לומר, שהלקוח שראה שלא הגיעו המוצרים מודיע לסופר והסופר מזכים את הלקוח שוב במוצרים, וחוזרים המוצרים להיות של הסופר. 

הב"ח בסימן שיט כתב שאם הכניס פירות לביתו בהערמה ויש לו זכות להוציאם, אינו יכול להוציא למקום אבוד אלא למקום שמשתמר קצת. וכן כתב בחו"י סימן קסה, שם הם מדברים שלא מודיע לבעלים שמוציא. אבל אם מודיע לבעלים שבתאריך מסוים מוציא לרחוב או לאשפה – מותר. וכן מוכח בשו" אגרות משה חו"מ ח"ב סימן נו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אבל האם בזה שכמה ימים לא עונים לטלפון ולמיילים, ואין עם מי לדבר, זה מראה שהתייאשו ולא מעניין אותם לטרוח בשביל מוצרים אלו וכעין אבידה מדעת או מחילה ?

  2. שר החפצים בידך אין כאן אבדה מדעת – הם שמורים אצלך. ומלבד זאת יש מחלוקת באבדה מדעת האם מותר לזכות או רק שאינו חייב להשיב.
    מחילה בלב אינה מחילה. לכן צריך לעשות כמבואר בתשובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל