לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הנאה ממעשה שבת בדיור מעורב(דתיים וחילונים)

שאלה:

שבוע טוב,
לגבי אדם הגר במקום מעורב של דתיים וחילוניים. כאשר קופץ פיוז בשבת והחילוני מרים אותו האם מותר להינות מהחשמל (במכשירים שפועלים על ידי שעון שבת) ?
נפקא מינה לגבי:
מיחם, מקרר (ראיתי שהתיר בשמירת שבת כהלכתה) סיפאפ- מכשיר רפואי שעוזר לנשימה שהותר בשבת על ידי מכון צומת (לא מהווה פיקוח נפש תמיד אך יש חשש לפגיעה בריאותית ללא שימוש בו). וגם חשוב לי לדעת לגבי מנורה וקריאה לאורה. אשמח לתשובתכם.

תשובה:

כאשר אדם חילוני שמחלל שבת בפרהסיה עודה מלאכה בשבת, דן הפרי מגדים בסי' שכה אשל אברהם ס"ק כב, אם מותר ליהנות במוצאי שבת מיד או שצריך להמתין בכדי שיעשו כמו במעשה של גוי, אבל אין ליהנות ממעשיו בשבת עצמה. בשעת הדחק גדול כשיש צורך גדול, לפעמים ניתן לצרף סברא שאדם שהוא ממש רחוק ובגדר תינוק שנשבה דינו כשוגג שהקל הגר"א לאחרים ליהנות אפילו בשבת עצמה כמבואר במשנה ברורה בתחילת סי' שיח, אבל זה היתר מפוקפק ודחוק מאוד, הם יודעים שאסור לעשות זאת בשבת, וקשה להגדירם שוגגים… בדברים שאין בהם הנאה אלא מניעת נזק כמו האוכל שנמצא במקרר ונשמר מקלקול יש להקל יותר שאינו נחשב הנאה, אבל הנאה אקטיבית כמו לקרוא לאור האור שהדליק וכדומה אסור. יחד עם זאת הוא לא יכול למנוע ממך שימשו בחדר עד כמה שאתה בעלים שם כמותו ומתנגד להעלאת המפסק, כמבואר במשנה ברורה בתחילת סי' רעו, ולכן אין סיבה לברוח מהבית בגלל שהודלק המזגן וכדומה.

שבוע טוב ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל