לתרומות לחץ כאן

ברכות שונות בתוך הסעודה

שאלה:

רציתי לברר. במידה ורצוני לנסות בל"נ לברך את כל הברכות בסעודות שבת. הרי שלבפה"ע זה הכי קל. כל פרי ניתן לברך עליו. הבעיה מתחילה לכאורה עם בפה"א. אין הרבה מבחר. רוב הירקות הינם דברים הנאכלים בסעודה ונפטרים בברכת הפת. מה שניתן בעיקר לאכול זה בננה או מילון. דא עקא שאת הבננה לא תמיד אני משיג (בד"כ מדי ירוקים ולא בשלים) והמילון גדול מדי… חשש סביר לבל תשחית. כמו"כ במ"מ על מה ניתן לברך לכו"ע ללא שום חשש? ללא להכנס למחלוקת הפוסקים ושלא יצא שכרו בהפסדו? חשבתי על פתרון שאם אברך ברהמ"ז על הכוס הרי שארוויח, בנוסף להידור בבהמ"ז, גם שני ברכות נוספות ואז גם אוכל לברך לאחמ"כ על המזונות ולהכליל בברכה אחרונה ללא חשש של ברכה שאינה צריכה. האם זה נכון לנהוג כך לכחילה? והאם יש חשש או מניעה לברך על הכוס ביחיד ללא זימון או שיש להקפיד על שינוי כלשהוא כגון לא להחזיק את הכוס וכדו' או שאין חשש כלל?

תשובה:

שלום וברכה

 

אינני מבין למה אתה צריך את כל הברכות דוקא בסעודה… היום ארוך… לכאורה על וופל אפשר לברך באמצע סעודה, יש לו את כל תנאי פת הבאה בכיסנין, הוא דק ונכסס וממולא. אגב יש פיצוחים שניתן לברך עליהם אדמה גם באמצע סעודה כמו גרעיני דלעת וכדומה. מותר לברך על הכוס גם ביחיד, אף שלא נהגו להחמיר בכך, אף שלכמה אחרונים יש בזה מצוה מן המובחר, ראה סי' קפב סעי' א ובמשנה ברורה שם ס"ק ד.

שו"ע: יש שאומרים שברכת המזון טעונה כוס אפילו ביחיד וצריך לחזור עליו ולא יאכל אם אין לו כוס לברך עליו אם הוא מצפה ואפשר שיהיה לו אפילו אם צריך לעבור זמן אכילה אחת ולפי זה אם שנים אוכלים יחד צריך לקחת כל אחד כוס לברכת המזון ויש אומרים שאינה טעונה כוס אלא בשלשה ויש אומרים שאינה טעונה כוס כלל אפילו בשלשה.

מ"ב:  מן המובחר וכו' – ר"ל דאף לדעה זו שאין טעון כוס כלל היינו שאין בה חיוב אבל כו"ע מודים דמצוה מן המובחר לברך על הכוס אם יש לו יין בביתו. והנה המחבר לא הכריע בין הדעות ודעת רש"ל וב"ח להחמיר דבהמ"ז צריך כוס מדינא ומנהג העולם להקל בזה כדעה השלישית שלא לחזר אחר כוס אם לא כשיש לו יין או שאר משקין דהוא חמר מדינה בביתו דאז בודאי מצוה מן המובחר לכו"ע לברך על הכוס וכנ"ל ודוקא כשהוא בזימון שלשה אבל לענין יחיד מקילים כמה אחרונים לגמרי ועיין לקמיה בסוף ס"ב בהג"ה:

 

שבוע טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בעצה של לאכול לאחר ברכת הכוס ולכלול בברכה אחרונה האם זה עדיף? והאם צריך לאכול כשיעור? כלומר אם שתה כשיעור אך רק טעם מזונות (מצוי מאוד בקידוש בביהכנ"ס הפוך שרק המקדש שותה כשיעור בעוד שכל הקהל רק טועמים – האם כוללים "על הגפן" ב"על המחיה"?)
    כמו"כ שכחתי לשאול על מה ניתן לברך שהכל בסעודה ללא פקפוק?

  2. לאכול אחרי הסעודה זה נכנס לשאלה האם מותר לעשות ברכה שאינה צריכה [כי יכולת לאכול קודם] לצורך השלמת מאה ברכות, רבים מקילים בזה בשבת, אבל זה פחות כדאי.
    בתוך הסעודה מברכים שהכל על ממתקים, סוכריה חטיפים..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל