לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

פגם ראיות אסורות

שאלה:

רציתי לצרף מאמר שכתבתי על פגם הברית ותיקונו:

קדושים

איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו

"תשמורו" מלשון צפיה כמו ואביו שמר את הדבר. כי מי ששומר את השבת כראוי תמיד מצפה לבואה בכליון עינים.

שבתותי בלשון רבים לרבות ימים טובים.

אל תפנו אל האלילים וגו'

מפרש הזוה"ק שזה מכוון להזהיר את האדם שלא יסתכל בנשים ויבוא לידי טומאה, וזה לשון הזוה"ק:

" תנינן אסיר ליה לברנש לאסתכלא בשפירו דאתתא בגין דלא ייתי בהרהורא בישא" (שנינו אסור לו לאדם להסתכל ביופי של אשה כדי שלא יבוא להרהור רע) ועיין שם שמאריך מאוד בזה.

ולפי פשט הזוהר היה לו לכתוב "אל תביטו" ולמה נקט בלשון "תפנו" ועוד למה כפל בלשון והוסיף "ואלוהי מסכה לא תעשו לכם"?

והלשון תפנו הוא מלשון פנאי, שמזהיר שלא יפנה האדם את לבו לדברים בטלים שסופו שיכשל בראיות אסורות וזהו שאמרו המפנה לבו לבטלה הרי זה מתחיב בנפשו, לפי שסופו בא לידי עבירה.

והצד היותר חמור הוא ההרהורי עבירה כמו שנאמר בגמרא "קשים הרהורי עבירה מעבירה" יומא דף כט.

ואלוהי מסכה אלו ההרהורי עברה כמו שכתב בזוהר: "ואי סליק ההוא הרהורא בישה עילויה אעבר משום ואלוהי מסכה לא תעשו לכם" (ואם עולה אותו הרהור רע עליו עובר משום ואלוהי מסכה לא תעשו לכם) ובפרט בימינו שאנו רואים שאלוהי המסך נהיו לאבי אבות הטומאה ומכלים כל חלקה טובה ונהיו ממש לע"ז.

וכאשר הבורא ית"ש ברא את העולם רצה להוריד הי"ס וראה שהאדם יפגום בספירות ע"כ הג"ר (הג' ראשונות) שהם הספירות הגבוהות כתר חכמה בינה (נ"א חכמה בינה דעת) הורידם כדי שלא יוכל האדם לפגום בהם לפי שיותר קשה לתקנם מפאת גובהם ועצמותם. והרהורי עבירה קשים מעבירה לפי שהם פוגמים בג"ר והתיקון להרהורי עבירה הוא לימוד תורה בעיון גדול מתוך חשק שיביאו לזה שיהרהר בתורה בעיתותיו הפנויות וזה כמעט שא"א בלי שיש לו חשק ורצון לתורה. ואם מרגיש שאינו מצליח בלימודו, זה מחמת ה"אלוהי מסכה" שיוצרים מסכים המפרידים בינו לבורא, ( עיין באור החיים הקדוש) ירבה בתפילה ויתפלל שיזכה לזה ומי שיש לו כיסופים דקדושה ומוציאם בפה יוצר בזה לבושים הכי יפים לנשמה, כי רחמנא ליבא בעי.

ועבודת שמים אינה כשאר עבודות. ונבאר זאת בדרך השוואה כאשר יעבוד אדם בחברה כאיש מכירות ולא ימכור כלום בודאי שלא ירויח כלום. לא כן בעסקי שמים התגמול הוא לפי העמל וההקרבה וזה מה שנאמר בפרקי אבות פ"ב משנה טז בשם ר"ט "לא עליך המלאכה לגמור ואין אתה בן חורין לבטל הימנה". והנה אם נקח דוגמא שני אנשים שנתנו צדקה האחד נתן 5000$ והשני נתן 5$ הראשון היה עשיר גדול והנתינה אע"פ שהיתה נדיבה וגדולה היתה ללא כל מאמץ והשני נתן את כספו האחרון וזה היה בשבילו ממש מסירות נפש, הרי שהשני נחשב יותר בשמים אע"פ שסכום הנתינה צנוע ביחס לראשון כי התשלום בשמים הוא לפי המאמץ וההקרבה "לפום צערא אגרה".

ולכן סמך לזה "וכי תזבחו זבח שלמים לה' לרצונכם תזבחו" שהתפילה היא במקום קרבן וצריך להתפלל על הרצון שירצה ללמוד ולעבוד את ה' וזה מה שכתוב "לרצונכם" שיתפלל על הרצון, וזבחי אלוקים רוח נשברה ויוכל לפעול בשביל זה עם רוח נשברה ואין יותר מושלם לתפילה מלב שבור.

ומרובה מדה טובה ממדת פורענות ע"כ אין לשער גודל שכרו של המפנה את לבו לדברי תורה והשעשועים שהוא גורם בעליונים ובפרט כשמהלך בדרך וביחוד בימינו אלה כאשר השטן מרקד בראש חוצות בפרסומי שחץ, פריצות ותועבה וכבר אמר הרב הצדיק רבי שלום ארוש שליט"א שהמהלך ברחוב קטן ושומר את עיניו כאילו סיים מסכת קטנה וברחוב גדול ושומר עיניו כאילו סיים מסכת גדולה.

ובשבת זו כאשר קוראים את פרשת יום הכיפורים מורידים מהשפעות יוהכ"פ, ע"כ נתעורר כולנו לחזור בתשובה שלימה ולתקן את כל מה שפגמנו ולהתחזק בתורה, ובמיוחד בשבת כאשר התורה שוה יותר מאלף פעמים תורת ימי החול, וה' הטוב יאמר לצרותינו די וישלח לנו את משיח צדקנו בב"א.

תשובה:

תודה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל