לתרומות לחץ כאן

קריאת תהלים בלי נדר / מחשבות כפייתיות של כפירה

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
יש לי 2 שאלות:
1. אני רוצה בלי נדר להתחיל לקרוא כל יום תהלים כנגד אותו יום כפי שמסודר בחלק מספרי התהלים, אך אני רוצה לעשות את זה לתקופה על מנת "לאמן את הפה" שמזמורי תהלים יהיו שגורים בפי בדומה למזמורי תהלים שיש בתפילה כך שבמקום שיקח לי 4 שעות לסיים ספר תהלים יקח לי נגיד שעה וחצי לסיים אותו, אך למיטב זכרוני קראתי שמי שעושה מצווה 3 פעמים רצוף זה נחשב לו כנדר, לכן איך אני יכול לקרוא תהלים לתקופה כדי שהמזמורים יהיו שגורים בפי מבלי לקחת את זה כנדר שאצטרך לקרוא אחרי תקופה זו כל יום תהלים?
2. יש לי עוד שאלה שמאוד מטרידה אותי , אפילו שאני בן אדם מאמין,שומר שבת,מניח תפילין וכו' אחת לכמה זמן תוקפים אותי הרהורי כפירה/אתאיזם כל מיני ספקות, שאני לא ממש מייחס להן חשיבות אלא ממשיך רגיל בקיום המצוות אבל לעתים ההרהורים האלה שתוקפים אותי בפתאומיות מכניסים אותי לסוג של חרדה/פחד , מה הסיבה לכך?
האם יש ספרים טובים שפותרים את כל זה ?

המשך יום מקסים כבוד הרב :)

תשובה:

שלום וברכה

1. בענין זה אין כל בעיה, פשוט תאמר בפירוש בפיך, שאתה מתכוין עכשיו לומר פרקי תהילים כל יום אבל זה יהיה בלי נדר. בכך מנעת את זה מלהחשב נדר.

2. בודאי יש ספרים רבים בענין זה בסגנונות שונות וברמות שונות [במקרה נזדמן לי עכשיו לעשות ביקורת על ספר נוסף כזה שעתיד לראות אור], אבל אני מתרשם ממך שאלו לא באמת הרהורים רציניים, דבר שאתה מתלבט בו ורוצה תשובה, אלא סוג של מחשבות לא רצוניות כפייתות שבאות לך, למחשבות כאלו אין כל צורך להתייחס, גם אין בהן עוון, זה משהו כפייתי חרדתי, ואתה נוהג כהלכה בכך שאתה פשוט מתעלם מהן. במידה ויש לך שאלה אמיתית שאתה רוצה עליה תשובה, יש ספרים ויש אתרים ויש אירגונים שנותנים שיעורים הרצאות וסמינריונים, לכל שאלה יש תשובה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. *ניתן להוכיח שהתורה ניתנה על ידי בורא העולם.*
    יש בתורה הרבה נבואות שהתגשמו שאף אדם לא יכל לדמיין שיתרחשו אפילו

    ניתן כמה דוגמאות בודדות

    *במסכת מגילה, מובא מדרש קדמון:*

    אמר יעקב לפני הקב"ה: 'ריבונו של עולם אל תתן לעשו הרשע תאוות לבו.

    "זממו אל תפק" – *זו גרממיא של אדום, שאלמלי הם יוצאים [הם] מחריבים כל העולם כולו".*

    ממשיכה הגמרא ואומרת:

    "ואמר רבי חמא בר חנינא: תלת מאה [שלוש מאות] קטירי תגא [נסיכויות] איכא [יש] בגרממיא של אדום".

    *הרב יעקב עמדין (היעב"ץ), שחי לפני כ־250 שנה, כתב: ״גרממיא״, רצונו לומר 'גרמניא' היא אשכנז שלנו.*
    וכן הגאון מוילנא כתב שצריך לגרוס: ״גרמניא״

    הגמרא מתארת שאותה גרמניה של אדום יהיו בה שלוש מאות נסיכויות, ואכן זה התקיים במאות ה־17 ו־ה-18:

    ״… להתפוררות הפוליטית של גרמניא, היו תוצאות מרחיקות לכת: שלוש מאות הנסיכויות והערים החופשיות שמרו בקנאות על עצמאותן הכלכלית, והכבידו על המסחר ע"י הטלת מכסים כבדים… במאות ה 17-18…" (אנציקלופדיה העברית ערך "גרמניה" עמוד 432).

    *גדולי ישראל היו סמוכים ובטוחים על ההבטחות הנבואיות*
    *בכתבי הרב מזא"ה (רבה של מוסקבה) מצוטטים דברי דרשתו של המגיד מקלם אותם נשא לפני כ-130 שנה בעקבות הדפסת השולחן-ערוך האפיקורסי של גייגר ראש תנועת ההשכלה בגרמניה:

    "…בגרמניה עוד יעשו שולחן-ערוך מפורט לשנאת ישראל, שבו יהיה כתוב 'הטוב שביהודים הרוג'…"(למעשה זה היה בסוף חוקי נירנברג).

    *דוגמא נוספת , היא קיומו של העם היהודי*

    *נצחיותו של העם היהודי* שהובטחה בפסוקים רבים, והבטחה זו היא בבד בבד עם ההבטחה שיהיו בגלות: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם"

    הפילוסוף הרוסי נקולאי ברדייב בספרו "משמעותה של ההיסטוריה"‏ כותב:

    "לפי הקריטריון המטריאליסטי, צריכה היתה אומה זו לעבור מזמן מן העולם. קיומה היא תופעה מיסתורית ומופלאה, המעידה, כי *חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזירה קדומה".*

    ההיסטוריון הבריטי (הנודע על יחסו השלילי לעם היהודי) פרופסור ארנולד טוינבי, בספרו "חקר ההיסטוריה" סוקר עלייתן ומפלתן של 21 תרבויות קודמות, וכך כותב על היהודים:

    "שמירת הזהות הלאומית מצד אומה ללא עצמאות מדינית, ללא שפה מדוברת אחידה, אומה שאינה מרוכזת אלא מפוזרת על כל קצוות תבל, ולמול רדיפות נוראות רצופות, *זוהי תופעה כה לא רציונלית שלמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה."*

    יש לציין גם, שקיימת גם נבואה שעם ישראל יהיו מועטים (דבר שמגדיל את הפרדוקס על נצחיותה של האומה היהודית):

    "וְהֵפִיץ יְהוָה אֶתְכֶם בָּעַמִּים וְנִשְׁאַרְתֶּם מְתֵי מִסְפָּר בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר יְנַהֵג יְהוָה אֶתְכֶם שָׁמָּה" (דברים ד, כז), ובהמשך: "וְנִשְׁאַרְתֶּם בִּמְתֵי מְעָט תַּחַת אֲשֶׁר הֱיִיתֶם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב כִּי לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ"

    האם זה "צירוף מקרים" ? לא נראה לי…

  2. תשובת המגיב יפה להפליא, אבל נראה שאינו יודע איזה מטרד הן מחשבות טורדניות, שאדם הסובל מהן לא יועיל לו להתווכח איתן כי הדיון הפנימי האינסופי עם המחשבות רק מגביר אותן, בדומה לאדם שמנפנף על גחלים בוערות שמלבה את האש בכל נפנוף.
    אלא הפתרון הוא להיות אדיש אליהן ולהתעלם מהן ובכך האש בגחלים תדעך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל