לתרומות לחץ כאן

נטיעת עץ מטפס בסמוך לשכן שיגרום כניסת ענפים לשכן

שאלה:

השכנים קיבלו כסף לבניית גדר לבסוף בנו אבל הצד המכוער אלינו והגדר בדיוק באמצע, האם מותר לי לשים צמח מטפס אבל זה יחדור גם אליו מתחת לאדמה.

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לנטוע שתילים קטנים כדי שבעתיד יגדלו אילנות או צמחים מטפסים סמוך לשדה של השכן, למרות שבעתיד יחדרו הצמחים או השורשים לתוך שדה חברו.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן קנה סעיף כה מבואר שאסור לנטעו אילנות בסמוך לשדה חברו כדי שלא יבואו עופות וישבו על האילנות ויפריח את העופות על שדה חברו. וכתב הרמ"א י"א דווקא אילנות אסור לנטוע, אבל אם נוטע גרעין ומהגרעין צומח אילן מותר לנטוע, מאחר והאילו צומח לאט, הרי זה נזק הבא מאיליו ומותר. וכתב הסמ"ע שלדעת המחבר שסובר שבעל האילנות יפריח את העופות לשכן הרי זה גירי דיליה, א"כ גם לנטוע גרעין שיגדל אילן אסור. המחבר שם סיים את דבריו שאם יש גדר המפרידה בין השכנים כל שכן יכול לנטעו אילן סמוך לגדר. ע"כ.

הרי לנו שלמחבר שאסר הטעם משום שיפריח את העופות, ואם אין חשש של הפרחת עופות, מותר. וכאשר יש גדר אין כלל איסור מאחר והגדר מפסיק. ועצם הענפים או השורשים שחודרים לשטח השכן מבואר שם בסעיף לב שאין זה נחשב נזק משום שהוא נזק הבא מאיליו. ולכן מותר לנטעו עץ מטפס בסמוך לגדר שמפריד בין השכנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל