לתרומות לחץ כאן

ספק פסיק רישיה / ספק ספיקא בברכות

שאלה:

שלום לרבנים
יש לי שתי שאלות:
1. האם פסיק רישיה דלא איכפת ליה בספק דאורייתא יהיה מותר?-למשל יש בשבת באסלה חרק ספק חי, האם מותר להוריד את המים?
2.שאלה בברכות-
האם עושים ספק ספיקא בברכות? כי אני זוכר משנ"ב אחד (לא זוכר איפה) שאומר שלא, אבל בספירת העומר הרי כל הזמן עושים ספק ספיקא עם דעת התוספות שכל יום הוא מצווה בפני עצמו ודעה נוספת?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

1. המקרה הזה לכאורה הוא ספק פסיק רישא דלשעבר שהתירו הראשונים.

2. אכן בדרך כלל ספק ספקא בברכות גם לקולא, ראה משנה ברורה בסו"ס רטו, ובביאור הלכה בסי' ז, כאן הסיבה שבספק ספקא מברכים, משום שהעיקר להלכה שכל יום היא מצוה בפני עצמה, ורק חששו משום חומר דיני ברכות לדעה החולקת, ולכן במקום שיש ספק ספקא העמידו הדין על עיקרו, כך מקובל ליישב קושיא מפורסמת מאוד זו.

מקורות:

1. בראשונים בשבת דף מא,א מבואר שספק פסיק רישא מותר, ובדברי הרמב”ן והריטב”א שם הוכיחו האחרונים שאף פסיק רישא דלשעבר מותר. ובט”ז בסי’ שט”ז סק”ג כתב לגבי תיבה שאינו יודע אם יש בה זבובים שמותר לסוגרה אף שיתכן ויש שם זבובים והם יצודו על ידי מלאכתו כיון שאינו יודע בוודאות אם יש שם או לא. והאחרונים הקשו עליו שהוא ספק פסיק רישא דלשעבר ובזה יכול לבדוק ומפני מה נחשב לדבר שאינו מתכוין, עי’ ברע”א ביו”ד סי’ פ”ז ובחלקת יואב סי’ ח’ ובביאור הלכה שטז,ג ד”ה ולכן באריכות בביאור דין זה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. זה כידוע מחלוקת ראשונים גדולה בין הרמב"ם להרשב"א והראב"ד שראה שב שמעתתא שמעתתא א פרק א, תקצר היריעה מלבאר נדון זה, אבל זהב לא קשור לכאן, כאן אנחנו לומדים הגדרה בדין פסיק רישא, כיון שזה ספק פסיק רישא, זה ודאי לא פסיק רישא!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל