לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

כיצד משה רבינו כתב דברים שעדיין לא אירעו?

שאלה:

שלום כבוד הרבנים

1.נאמר בספר שמות ויקח ספר הברית ויקרא באוזני העם ורש"י אמר שספר הברית זה ספר בראשית וספר שמות עד מתן תורה כלומר עד פרשת יתרו ונאמר בפרשת בשלח ובני ישראל אכלו את המן ארבעים שנה השאלה שלי היא איך יתכן שמשה רבנו כתב ובני ישראל אכלו את המן ארבעים שנה כשזה עוד לא קרה ועוד לפני שהיה חטא המרגלים זה דבר מאוד תמוה
2.בסוף ספר דברים כתוב שהתאבלו על משה רבנו שלושים יום איך יתכן שמשה רבנו כתב את זה לפני שהוא נפטר בכלל ואם זה לא היה קורה(לפי השיטה שמשה רבנו כתב את כל התורה)

תשובה:

שלום רב

בענין זה נחלקו אמוראים בגיטין ס ע"א, האם ספר התורה שבידינו ניתן למשה פרשה פרשה, ורק בסוף הארבעים שנה היו בידו כל החלקים ותפרם יחד לספר אחד, או "תורה חתומה ניתנה", כלומר בכל הארבעים שנה לא היה בידו ספר תורה והכל ניתן בעל פה, ובסוף הארבעים שנה ניתן הכל יחד בידו. זה בעצם מיישב את כל שאלותיך.

אמת הדבר שהתורה כולה קדמה לעולם, כידוע מדברי חז"ל שהקב"ה "איסתכל באורייתא וברא עלמא", כלומר העולם נברא על פי התורה ולא להיפך, וכאן יש הבנה עמוקה יותר, והיא שהתורה עצמה יש בה הרבה בחינות ואופני התגלות רוחניים מהעולם שלנו, שבאו לידי ביטוי מעשי בעולם החומר רק באופנים המוכרים לנו, אבל יש לכל מעשה ולכל מצוה גם ביטויים רוחניים המכוונים כנגדם, שהם קדמו לעולם. יש הרבה מאוד מה להאריך ביסוד הזה שהוא אחד מיסודות האמונה הישראלית, תעמיק בו. זה נותן תחושה לגמרי שונה, כאשר אדם יודע שכאשר הוא מנענע לולב הוא פועל דברים גבוהים מאוד בעולמות העליונים המכוונים כנגד המעשה הזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל