לתרומות לחץ כאן

חייב אדם לטהר עצמו ברגל – מקור החיוב

שאלה:

כתב האבן עזרא בפרשת שמיני,הנוגע בזדון יש עליו מלקות כי הוא עבר על לא תעשה,דהיינו ישראל שנגע בנבילה לוקה ועובר בלא תעשה, מאידך גיסא איתא בגמרא, ראש השנה דף טז, חייב אדם ליטהר ברגל מצוה מדברי סופרים, ואין בזה משום לא תעשה, ומהי כוונת האבן עזרא, אם אפשר לציין בתשובה מקור, ליישב הדבר תודה וברכה. ושבוע טוב

תשובה:

שלום רב,

 

לא כ"כ הבנתי את שאלתך. האבן עזרא שם הביא את הגמרא בראש השנה שם שחייב אדם לטהר עצמו ברגל שנאמר בונבלתם לא תגעו. וציין שהנוגע במזיד לוקה. לא הביא שזה מדברי סופרים. ברמב"ם בהלכות טומאת אוכלין פט"ז הלכה י' גם הביא את ההלכה הזו אלא שהוא חולק וסובר שבכל מקרה אינו לוקה ראה שם את טעמו ["כל ישראל מוזהרין להיות טהורים בכל רגל מפני שהם נכונים ליכנס במקדש ולאכול קדשים וזה שנאמר בתורה ובנבלתם לא תגעו ברגל בלבד ואם נטמא אינו לוקה אבל בשאר ימות השנה אינו מוזהר"]. והסיבה שחייבים להטהר ברגל כתב הרמב"ם כדי שיהיו נכונים להיכנס למקדש ולאכול קדשים. ראה עוד בצל"ח ביצה יח,א שדן בהרחבה בנושא זה, וציין את דברי הרא"ש שעולה מדבריו שגם בראש השנה חייב אדם לטהר עצמו, למרות שאין עליה לרגל ואכילת קדשים, ראה שם בהרחבה בדבריו. אגב, הרמב"ן (עה"ת שם) חולק גם על הרמב"ם, ולדעתו אין חיוב מהתורה להיטהר ברגל. אלא הרוצה להיטהר ולאכול קדשים והוא טמא חייב להיטהר. ורק מדברי סופרים חייב להיטהר עצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל