לתרומות לחץ כאן

התחייבות ללמוד תמורת תשלום – כמה ואיך ללמוד?

שאלה:

דבר ראשון, תתחדשו על האתר האינטרנט החדש. נראה טוב.
דבר שני, השאלה שלי היא בנדרים, אך משום מה אין קטגוריה כזאת ברשימת הקטגוריות לשליחה. נא לתקן.

השאלה שלי על נדרים היא תיאורטית, וניתן לשאול אותה גם על מחויבות בין בני אדם – למשל מישהו שחיתן את בתו ורוצה לחייב את חתנו שיילמד כך וכך דפים או נושאים ביום.

איך מודדים דבר כזה ?
למשל – אם מישהו נודר ללמוד שלושה דפי גמרא ביום "היטב", או "עם רש"י" או "על בוריו"
מה זה אומר ? האם זה אומר שאם הוא התאמץ וניסה להבין משפט אחד בשלושת הדפים הללו ולא הצליח, אז מצד הנדר הוא עדיין לא סיים ? או שנותנים לו "נקודות" על העובדה שהוא התאמץ לכל הפחות ?

אני יודע אישית על עצמי, שאני לומד דף יומי, אני לא מצליח להבין לפעמים את כל הדף היטב, ולפעמים – מה לעשות, אני "מחליק" ואומר – "יש פה מהלך כזה וכזה, והסוף שלו די ברור, ולכן אדלג עליו, כי אין לי זמן" (אחרי שהתאמצתי להבין ונכשלתי במסגרת הזמן שלי).

אז לפתע עלה בדעתי, והרהרתי איך אפשר לחתום חוזים בו מצד אחד נותנים תמיכה כלכלית ומצד שני נותנים מחוייבות ללמוד תורה על פי שעות או על פי נושאים – ואיך החיוב לתורה במקרה הזה עובד, ולא מצאתי תשובה שמניחה את דעתי.
כי קל מאוד לבדוק אם התמיכה הכספית מגיעה: אם התחייבו ל -1000 שח לאברך מצד בן משפחתו, אז אם הגיע 999 שקלים, אז בוודאי ידוע שההתחייבות לא קויימה, אבל איך מודדים שהאברך מקיים/לא מקיים את המכסה שנקבעה בינו לבין בן משפחתו (או כל אדם אחר, לצורך העניין) ?

אשמח לתשובה.

תשובה:

כאשר יש התחייבות ללמוד, ודאי דעת בני אדם על לימוד סטנדרטי כפי שמקובל אצל אדם ברמתו של אותו אברך כולל, שלפעמים לומד יותר בהתמדה ולפעמים קשה לו, יש ימים שמרוכז יותר ויש פחות, יש דפים קשים יותר ויש פחות, ובכלל צריך בכל דבר סייעתא דשמיא, העיקר שהוא משתדל באופן הסביר והרגיל באופן כללי. השאלה הזו שלך אינה קשורה דוקא בלימוד, זו שאלה כללית ביחסי עובד מעביד, האם כאשר העובד חולם כמה דקות בעבודה הוא גונב מכספי המעביד שמשלם לו לפי שעות?כמובן שלא, משום שאדם הוא אדם ולא רובוט, וכל שהוא מתייחס באופן רציני לתפקידו ומשתדל כפי המקובל והסביר, הרי מילא את חובתו.

[אגב, נדרים נמצא אצלנו במעגל החיים, לנו יש פירוט, אבל זה עדיין לא נגיש באופן מחולק למעיינים].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *